رئیس‌جمهوری در جلسه هیأت دولت به انتقادات برجامی اخیر علیه دولت پاسخ داد
 
چه کسی باید ملامت‌شود، این‌تذهبون؟
 
همدیگر را پای میز سوال ببریم
 

شهروند| حسن روحانی دیروز در جلسه هیأت دولت تلویحا به انتقاد از افراد و شخصیت‌هایی پرداخت که این روزها بعد از ماجرای خروج آمریکا از برجام دولت را نشانه گرفته‌اند؛ رئیس‌جمهوری با یادآوری سخنی از امام(ره) ـ«این تذهبون؟»ـ گفته که امروز روزی نیست که همدیگر را پای میز سوال ببریم. اشاره او به نامه اخیر آیت‌الله احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان و درخواستش از حسن روحانی برای عذرخواهی درباره برجام است؛ نامه‌ای که از همان ابتدا بازتاب رسانه‌ای و واکنش‌های زیادی را در پی داشت و برخی از رسانه‌ها نامه را محدود به مجلس خبرگان دانستند و برخی دیگر نظر شخصی خود آیت‌الله‌جنتی. بعد از آن‌که پایگاه اطلاع‌رسانی مجلس خبرگان اعلام کرد که این نامه نظر شخصی آیت‌الله جنتی بوده، دیروز آیت‌الله احمد خاتمی نیز در نشست خبری خود بر این امر صحه گذاشت و نامه را نظر شخصی خود آیت‌الله جنتی دانست.
همدیگر را پای میز سوال نبریم
رئیس‌جمهوری با بیان این‌که چه کسی مستحق ملامت است، گفت: این موضوع باید روشن شود و مبادا یک عده‌ای خطا کنند، امروز آمریکا به‌عنوان ناقض عهد و متخلف از مقررات بین‌المللی باید مورد فشار قرار بگیرد. روحانی با اشاره به جملاتی از حضرت امام(ره) خاطرنشان کرد: این روزها با موضوعاتی که مطرح می‌شود بیشتر به یاد جمله معروف حضرت امام‌خمینی(ره) در آبان 65 که به «این تذهبون؟» معروف است، ‌می‌افتم. در آن روز بین ایران و آمریکا اختلافی وجود داشت که آمریکا در آن شکست خورده بود، اما یک عده به دنبال آن بودند که مسئولان ایرانی را مورد سوال قرار دهند و امام راحل برخورد حکمت‌آمیز با آنها داشت و آن درس خوبی برای ما بود و هست. رئیس‌جمهوری افزود: امام در 29 آبان 65 فرمود: «هیچ توقع نداشتم که در این زمان که باید فریاد بزنند سر آمریکا، فریاد می‌زنند سر مسئولان‌مان» چه شده است؟ در یک چنین مسأله مهمی باید همه دست‌به‌دست هم بدهید و ثابت کنید به دنیا که وحدت دارید، چرا شما می‌خواهید تفرقه و دودستگی ایجاد کنید، چه شده است شما را و کجا دارید می‌روید؟ «این تذهبون؟» بعد فرمود: تندرو و کندرو و دودستگی در کشور ایجاد نکنید و این خلاف اسلام، دیانت و انصاف است. روحانی تصریح کرد: امروز روزی نیست که همدیگر را پای میز سوال ببریم، البته ممکن است چنین فرصتی بعدا پیش بیاید که بسیار از آن استقبال می‌کنیم، اما در زمان کنونی همه باید در برابر فشارهای آمریکا متحد باشیم. رئیس‌جمهوری با اشاره به این‌که شرایط کنونی با سال‌های 86، 90 و 91 کاملا متفاوت است، گفت: در آن روزها در جریان فشاری که آمریکا بر ایران وارد می‌کرد، بسیاری از کشورهای دنیا را همراه و در کنار خود داشت و اجماعی در حد بزرگ علیه ایران ایجاد کرده بود و همه کنار آمریکا بودند و افکار عمومی و کشورهای دنیا نیز با ما نبودند، اما امروز به جز یکی دو کشور کوچک مرتجع منطقه و رژیم غاصب صهیونیستی، کسی با آمریکا نیست و تمام دنیا با ایران هستند و این امتیاز بزرگی است و نباید از دست بدهیم.
با فشار و تحریم نمی‌توان ملت ایران را تسلیم کرد
رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع برجام اشاره کرد و گفت: ملت ایران همواره در برابر توطئه‌های دیگران و به‌ویژه رژیم آمریکا استقامت، مقاومت و ایستادگی کرده و نشان دادند که در برابر فشار آنها تسلیم نمی‌شوند و این ملت بزرگ را کسی نمی‌تواند به زانو درآورد. روحانی با بیان این‌که امروز مسأله برجام و هسته‌ای باز هم زمینه و فرصت‌هایی دارد که مورد بحث و بررسی قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: در مسأله هسته‌ای عده‌ای که آن طرف هستند، تصور می‌کنند با فشار، تحریم، تهدید و حتی نشان دادن علایم جنگ می‌توانند ملت ایران را تسلیم کنند، اما ایستادگی و مقاومت ملت ایران به خوبی نشان داد که این تفکر و راه، نادرست و غلط است. رئیس‌جمهوری اضافه کرد: در موضوع هسته‌ای عده‌ای هم تصور می‌کنند مسائل جهانی و اموری که به نوعی در مجامع بین‌المللی و شورای امنیت مطرح شده را با سخنرانی، شعار و تحریک احساسات مردم می‌توان حل‌وفصل کرد که البته ثابت شده که این هم مسیر درست و دقیقی نیست. روحانی گفت: دولت یازدهم از ابتدا بر این تفکر بود که این مسأله راه‌حل فنی و سیاسی دارد و می‌توانیم از طریق احترام به حقوق ملت ایران، مذاکره سیاسی بین کشورها و با رسیدن به توافق از مسیر سیاسی و دیپلماتیک در این موضوع به نتیجه برسیم.
قصد داشتیم فشار را از سر کشور برداریم
رئیس‌جمهوری با بیان این‌که در موضوع هسته‌ای به دنبال دو دستاورد اصلی بودیم، اظهار کرد: دستاورد اول احقاق حقوق ملت ایران بود. مطابق قطعنامه‌های سازمان ملل، غنی‌سازی ایران غیرقانونی اعلام شده بود که البته به هیچ‌وجه این موضوع را قبول نداریم، اما این مسأله به مستمسکی برای فشار به کشورمان تبدیل شده بود و لذا قصد داشتیم آن را از بین ببریم. بر این مبنا زیربنای ادعای آنها موضوع PMD و ادعای فعالیت‌های غیرصلح‌آمیز بود و ما این زیربنا را از بین بردیم و معلوم شد که ادعاهای آنها نابجاست و از طرفی حقوق ملت ایران را تثبیت و قطعنامه‌های مربوط به این موضوع را لغو کردیم. روحانی گفت: دستاورد و هدف دیگر رفع تحریم‌ها در راستای تامین منافع ملی بود که در این راستا، اگرچه ممکن است از صددرصد خواسته‌های خود در عمل به 80‌درصد دست یافته باشیم، اما باید توجه داشت در مذاکره و تعامل با کشورهای بزرگ غربی و آن هم کشور خاصی مثل آمریکا که همواره با ملت ایران تخاصم داشته، معلوم است که مشکلاتی ایجاد می‌کنند. اما باید در ارزیابی دستاوردها بین برجام و نبود برجام مقایسه انجام دهیم، در این صورت به‌خوبی مشخص می‌شود که ملت ایران چه کار بزرگی انجام داده است.
آمریکاست که در جایگاه اتهام قرار دارد
روحانی تاکید کرد: امروز در جایگاهی قرار گرفتیم که جایگاه اتهام نیست و آمریکاست که در جایگاه و میز اتهام قرار دارد و همه دنیا آمریکا را متهم می‌کنند. همه مجامع بین‌المللی ازجمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان ملل صراحتا اعلام می‌کنند که ایران به تعهدات خود پایبند بوده است و در مقابل همه تاکید دارند که اقدام آمریکا خلاف مقررات بین‌المللی، بی‌دلیل و بی‌منطق بوده است و هیچ‌گاه در مقابل آمریکا در چنین موضعی قرار نداشتیم که همه قبول دارند کار آمریکا پشتوانه سیاسی و اخلاقی ندارد و در مقابل، کار ایران کاملا از پشتوانه سیاسی و اخلاقی برخوردار است و امروز افکار عمومی جهان با ما است. رئیس‌جمهوری افزود: حتی اگر داخل آمریکا نظرسنجی شود، باز هم افکار عمومی با ما است و این به معنای انزوای واقعی دولت آمریکاست و همین امروز هم ما پیروز هستیم.
طرح ترامپ این بود که ایران از برجام
خارج ‌شود
روحانی گفت: طرح ترامپ این بود که شب اعلام کند از توافق برجام خارج شود و پیش‌بینی کرده بود که بعد از آن یا صبح روز بعد ایران اعلام می‌کند که از این توافق خارج می‌شود و ظهر نیز آژانس بین‌المللی گزارش می‌دهد که ایران از برجام خارج شده است و فردای آن روز قطعنامه‌های سازمان ملل برمی‌گردد و ایران دومرتبه در سطح جهانی مورد تحریم قرار می‌گیرد. رئیس‌جمهوری اضافه کرد: ترامپ کارت اول خود را روی میز آورد، اما در کارت دوم اشتباه محاسباتی داشت. بعد از اعلام نظام جمهوری اسلامی ایران، اینها ماندند که دستگاه‌های اطلاعاتی‌شان چرا نتوانستند اطلاعات درست را ارایه کند، چراکه براساس گزارش دستگاه‌های اطلاعاتی‌شان جمهوری اسلامی ایران پس از خارج شدن آمریکا از توافق برجام یا همان ساعت یا صبح فردا از این توافق خارج می‌شود، لذا امروز همه نقشه‌های آمریکا به هم ریخته است. روحانی گفت: با تصمیمی که گرفتیم امروز مردم کشورمان اعتماد بیشتری به مسئولان خود دارند، چراکه اگر با احساسات برخورد می‌کردیم و از توافق خارج می‌شدیم، مردم سوال می‌کردند که چه عجله‌ای داشتید و چرا فرصت ندادید، چه‌بسا اگر خارج نمی‌شدید، اتحادیه اروپا هم اعلام می‌کرد که اگر ایران فرصت می‌داد و در برجام می‌ماند، آنها در برابر آمریکا می‌ایستادند و منافع ایران را تامین می‌کردند. حتی شاید روسیه، چین و سایر کشورهای بزرگ دنیا هم به ما می‌گفتند که چرا عجله کردید. لذا امروز با تصمیم خود در برابر تمام کشورهای دنیا اتمام حجت کردیم و مردم هم آشکارا می‌بینند که کار نظام ما دقیق و منطقی است. رئیس‌جمهوری گفت: در توافق هسته‌ای منافعی مدنظر داشتیم که به آن تصریح شده است، اگر ببینیم آن منافع با رفتن آمریکا باقی می‌ماند که چه بهتر و چنین شانسی کمتر پیش می‌آید که یک موجود اخلالگر و مزاحم از این توافق خارج شود.
مردم نگران اداره کشور نباشند
روحانی گفت: اگر فرض کنیم که نتوانستیم به توافق مورد نظر دست بیابیم، باز هم چیزی را از دست نمی‌دهیم چرا که تمام پیش‌بینی‌های لازم را در این‌که کشور بدون برجام اداره شود به عمل آوردیم. البته قبل از برجام هم از نیمه دوم‌ سال 92 تا دی‌ماه 94 که اجرایی شد، کشور را اداره کردیم و باز هم اداره می‌کنیم. رئیس‌جمهوری گفت: فعلاً حرف‌ها بر این مبنا است که همه 5کشور تلاش خود را بکار می‌گیرند که تمام منافع ایران تأمین شود. روحانی تصریح کرد: به مردم عزیز ایران اطمینان می‌دهم که نگران اداره کشور نباشند، کاملاً می‌دانیم که چه کار انجام می‌دهیم و شرایط منطقه و جهان را درک می‌کنیم از همه اصناف، کسبه و تولیدگران خواهش می‌کنم مردم را در فشار نگذارند و مطمئن باشند که ارز لازم را تأمین می‌کنیم و هیچ‌کس این‌که در پس‌کوچه‌ها چند ده‌هزار دلار معامله می‌شود را مبنای قیمت ارز و کالاها قرار ندهد. دولت همه ارزهای مورد نیاز را تأمین می‌کند و ارزی که در این دو ماه پرداخت شده، بیشتر از پارسال است و می‌توانیم تا آخر‌ سال هم آن را پرداخت کنیم و هیچ مشکلی نداریم. رئیس‌‌جمهوری در پایان تصریح کرد: ماه رمضان ماه استقامت، صبر، ایستادگی، اتحاد و برادری بیشتر و زدودن دل‌ها از همه کینه‌ها، قهرها و دودستگی‌ها است و ان‌شاء‌الله شاهد اتحاد و ایستادگی بیشتر ملت ایران بوده و از این پیچ تاریخی نیز به سلامت عبور خواهیم کرد.

آیت‌الله خاتمی در نشست خبری مطرح کرد: بیانیه اخیر، متعلق به آیت‌الله جنتی بود، نه خبرگان

بعد از آن‌که سایت مجلس خبرگان بیانیه‌ای را که در آن از رئیس‌جمهوری خواسته شده بود به خاطر وضع برجام از مردم عذرخواهی کند، بیانیه شخص آیت‌الله جنتی رئیس این مجلس و نه موضع همه اعضای مجلس خبرگان دانست، احمد خاتمی یک عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان هم بر این موضوع تأکید کرده و گفته که این بیانیه اخیر بیانیه خبرگان رهبری نبوده و آیت‌الله جنتی به‌عنوان رئیس خبرگان از جایگاه حقیقی خودش این بیانیه را صادر کرده است.
سیداحمد خاتمی در یک نشست خبری  که در محل مجلس خبرگان رهبری در قم برگزار شد، با اشاره به بیانیه اخیر رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: این بیانیه مربوط به مجلس خبرگان رهبری نبود و حتی به هیأت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری هم ارتباطی ندارد و این بیانیه‌ای است که آیت‌الله جنتی از جایگاه ریاست مجلس خبرگان با سربرگ رئیس مجلس خبرگان صادر کرده، ولی در رسانه‌ها منعکس شد که این بیانیه مربوط به مجلس خبرگان رهبری است که این انعکاس درستی نبود. امام جمعه تهران گفت تعجیلی در ابتدا صورت گرفت که سایت خبرگان بیانیه را به نام خبرگان رهبری در این سایت درج کرد ولی بلافاصله اصلاح شد که این بیانیه مربوط به رئیس مجلس خبرگان رهبری است. خاتمی ادامه داد: مجلس خبرگان زمانی که بیانیه‌ای صادر می‌کند بر بند بند آن نسبت به موضع خود تصریح می‌کند ولی در بیانیه اخیر کلمه‌ای از مجلس خبرگان نیامده و تنها ریاست مجلس خبرگان به‌عنوان یک صاحب نظر بیانیه صادر کرده‌اند. وی اضافه کرد: انتظار بر این بود کسانی که می‌خواستند اظهارنظر کنند اصلاحات را هم در نظر می‌گرفتند ولی برخی افراد به دنبال تخریب خبرگان بودند تا بیانیه‌ای که از سوی این نهاد نیست به نام آن تمام کنند و سرمایه نظام را بکوبند.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/133527/چه-کسی-باید-ملامت‌شود،-این‌تذهبون؟