به بهانه روز روابط‌عمومی و ارتباطات
 
تعطیلی در این‌جا معنا ندارد
 

 

معصومه ملک کارشناس ارتباطات

بيست‌وهفتم ارديبهشت‌ماه، روزي است كه به آينه و ويترين وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و.. تعلق دارد و  روز جهاني ارتباطات و روابط عمومي نام گرفته است.
فعالان عرصه روابط‌عمومي هميشه پاي كار بوده و اثربخشي خاص خودشان را ايفا كرده و ديده‌بان خوبي براي سازمان‌ها هستند، آنها هر روز ويترين سازماني را گردگيري كرده و دكورهاي زيبايي را براي مخاطبان فراهم مي‌كنند و پل ارتباطی بین مردم و مدیران را ايجاد كرده و چون سكان‌دار، جریان مبادله پیام را مي‌چرخانند و تلاش مي‌كنند تا نقش واسطه و اثرگذاري در درون و بیرون یک سازمان را به هم مرتبط سازند. بله قربان‌گويي و دستوربگيري در روابط‌عمومي امروزي معنايي نداشته و آنچه مهم است نقش مشاوره به بالاترين مقام ارشد سازماني است.
در دنياي امروزي كه شبكه‌هاي مختلف اطلاع‌رساني رقيب هم هستند، نگاه به آگاهي‌بخشي و رسانه، بسيار متفاوت‌تر از گذشته  است و ما ديگر با يك و دو رسانه روبه‌رو نيستيم بلكه هزاران رسانه نقش اطلاع‌رساني را برعهده دارند و تأثير فراواني بر روي مخاطبان خود مي‌گذارند؛ مخاطبان جامعه امروزي تشنه اطلاعات هستند كه اگر روابط‌عمومي‌ها خوراك اطلاعاتي مورد نياز آنها را توليد نكنند به سراغ منابع ديگر خواهند رفت، ليكن قوي‌كردن روابط‌عمومي‌ها با مسلح‌شدن به علوم نوين ارتباطي روز در زمين‌هاي مختلف روزنامه‌نگاري، مديريت رسانه، رسانه‌شناسي، جامعه‌شناسي و روابط‌عمومي در پيشبرد اهداف روابط‌عمومي تاثيرگذار است.
روابط‌عمومی، به منزله پیشانی سازمانی باید مردم را در جریان عملکردهای سازمان قرار داده و اطلاع‌رسانی دقیق در زمینه فعالیت‌های سازمان را به مردم اعلام کند و پاسخگو باشد. اين پاسخگويي مستلزم اين است كه از روند تصمیم‌گیری‌ها و مصوبات آگاه بوده و در مرکز چرخه اطلاع سازمان قرار داشته تا بتواند اطلاع‌رسانی صحیح، سریع و دقیق به مردم انجام دهد.
پاسخگويي شفاف و مجاب‌كردن مردم خوشنامي برند سازماني را در بر دارد و گاه اين پاسخگويي و اثربخشي مستلزم پژوهش در روابط‌عمومي است كه امروزه به‌عنوان يك حلقه مفقوده در روابط عمومي‌هاست. رويداد بدون انديشه و پژوهش، معنادار نبوده و رضايت‌مندي را در مخاطب كاهش مي‌دهد. تا پژوهش نباشد اثربخشي نيست، روابط‌عمومي‌ها بايد براي زيباسازي ويترين خود آگاهانه اقدام به پژوهش كنند و مخاطبان خود را از جنبه‌هاي جامعه‌شناسي و روانشناسي شناخته و ضمانت اجرايي و درجه هوشمندي سازمان خود را بالا ببرند. چنانچه تلاش هوشمندانه و برنامه‌ريزي شده نقش تعاملي سازمان‌ها را بالا برده و تفاهم و همسويي با مخاطبان را تفهيم مي‌كند.
روابط‌عمومي در هلال‌احمر با ديگر سازمان‌ها تفاوت دارد و آن هم حوادث لحظه‌اي است كه مسئوليت كاري در جمعيت هلال‌احمر را متفاوت كرده و آمادگي لحظه‌اي، تلاش شبانه‌روزي و عشق به خدمتگزاري به مردم را مي‌طلبد. تعطيلي در اينجا معنا ندارد، حضور در صحنه بودن هميشگي اين منجيان همچون كارگردان حرفه‌اي و پويا بارها لمس و به چشم ديده شده است. آنان آمده‌اند تا بتوانند لحظه‌هاي شادي، چشمان منتظر و حادثه‌ديده‌اي را ثبت و ضبط كرده و لبخند را بر لب حادثه‌ديدگان بياورند و اين حس خوب نوعدوستي را در جامعه منتشر كنند.
در اين ميان نقش كاركنان روابط عمومي در جمعيت هلال‌احمر با توجه به مسئوليت و رسالت سازماني، فارغ از زمان و مكان بوده و مرز نمي‌شناسد. اين تلاشگران بي‌مدعا شبانه‌روز و در تمامي ايام‌ سال به‌خصوص در بحران‌ها و حوادث و مناسبت‌هاي ويژه‌اي مثل ايام نوروز و مناسبت‌هاي ويژه پاي كاربوده و عاشقانه خدمتگزار مردم هستند. آنان در حوادث نه‌تنها به عنوان روابط‌عمومي بلكه يك امدادگر و نجاتگر نيز عمل كرده و در بحران‌ها علاوه بر ثبت و ضبط لحظه‌ها، اقدامات اوليه و ضروري امدادرساني را نيز انجام مي‌دهند.
روابط‌عمومي‌ها در هلال‌احمر سازمان‌ها و استان‌هاي سراسر كشور با كمترين بضاعت مالي و نيروي انساني از ابتدا تا انتهاي رخدادهاي بحراني مثل سيل، زلزله و.... را مهندسي و مديريت مي‌كنند. آنان هميشه پا در ركاب و آماده‌باش هستند و از اين خدمت خالصانه رضايت دارند. ليكن ضرورت توجه ويژه به كاركنان زحمتكش در روابط‌عمومي سبب بالابردن انگيزه و تقويت اين قشر هميشه در صحنه مي‌شود.
بيست‌وهفتم ارديبهشت‌ماه، روز جهاني ارتباطات و روابط‌عمومي بر تمامي فعالان اين عرصه مبارك باد.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/133491/تعطیلی-در-این‌جا-معنا-ندارد