اخبار جهان
 

 

دیده‌بان حقوق بشر: آمریکا اعتبارش را به خاطر کشتار غزه از دست داد
ایسنا| لوئیس شاربونیو، نماینده دیده‌بان حقوق بشر در سازمان ملل در جمع خبرنگاران در مقر سازمان ملل در نیویورک اظهار داشت: «آمریکا با کارشکنی در تلاش شورای امنیت برای تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی به منظور تحقیق درباره کشتار تظاهرکنندگان فلسطینی در مرزهای غزه، اعتبار خود را از دست داد.» شاربونیو افزود: «آمریکا مانع از آن شد که شورای امنیت درخواست آغاز تحقیقاتی مستقل و شفاف درباره استفاده اسراییل از زور و خشونت را مطرح کند.»
شاربونیو در ادامه تأکید کرد: «سکوت و کوتاهی شورای امنیت در این زمینه نه تنها منجر به تشویق نقض حقوق فلسطینی‌ها توسط اسراییل در نوار غزه خواهد شد بلکه با نمایان‌شدن معیارهای دوگانه آمریکا، این کشور بیشتر از قبل اعتبار خود را از دست خواهد داد.»

پیام ترامپ به مناسبت ماه رمضان
ایسنا| رئیس‌جمهوری آمریکا در پیامی برای مسلمانان، ماه رمضانی «مبارک» آرزو کرد و این مناسبت را یادآور «غنایی» دانست که «مسلمانان به پرده‌های مذهبی رنگارنگ زندگی آمریکایی می‌افزایند.»
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «در ایالات متحده، همه ما خوشبختیم که تحت یک قانون اساسی زندگی می‌کنیم که آزادی مذهبی را تقویت می‌کند و به اعمال مذهبی احترام می‌گذارد. قانون اساسی ما تضمین می‌دهد مسلمانان می‌توانند اعمال ماه رمضان را طبق دستورات وجدان و بدون دخالت دولت مورد توجه قرار دهند.»
ترامپ تأکید کرد، ارزش‌های این مناسبت نشان می‌دهد می‌توان کسانی را که به آن پایبند هستند، به سمت «تقویت جوامع ما و کمک به نیازمندان» سوق دهد و به‌عنوان نمونه‌های خوبی برای این‌که چگونه زندگی مقدسی داشت، کمک کند.
ترامپ ‌سال گذشته مراسم افطار کاخ‌سفید را لغو کرد و سنت دودهه رهبران آمریکا را شکست. هنوز مشخص نیست که این مراسم امسال برگزار می‌شود یا خیر.

انور ابراهیم با عفو پادشاهی آزاد شد
ایسنا| چهره‌ اصلاح‌طلب مالزی مورد عفو پادشاهی قرار گرفته و آزاد شد و همین راه را برای بازگشت او به عرصه سیاسی خصوصا پس از پیروزی درخشان ائتلاف او در انتخابات پارلمانی هموار می‌کند. انور ابراهیم ۷۰ساله سال ۲۰۱۵ محکوم شد اما تأکید داشت هدف از این محکومیت، ضربه‌زدن به ائتلاف او پس از کسب دستاوردهایی علیه دولت حاکم ائتلافی است که مدت‌ها قدرت را در دست داشت. حبس او هشتم ژوئن منقضی می‌شود اما پیروزی انتخاباتی غیرمنتظره ائتلاف او به رهبری ماهاتیر محمد، رهبر سابق مالزی در انتخابات نهم می منجر به آزادی فوری او شد. انور ابراهیم که بابت جراحی شانه در بیمارستان به سر می‌برد، روز چهارشنبه مرخص شد و برای خبرنگاران دست تکان داد. سخنگوی حزب او گفت، پادشاه مالزی انور ابراهیم را عفو کرده است.

به دنبال اخراج سرکنسول اسراییل در استانبول
تل‌آویو سفیر ترکیه را احضار کرد

ایسنا| در پی اخراج سفیر و کنسول رژیم صهیونیستی توسط دولت ترکیه، تل آویو نیز سفیر ترکیه را برای ادای توضیحات درباره عملکرد آنکارا احضار کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه حریت، پس از اخراج سفیر اسراییل در آنکارا به دلیل قتل‌عام فلسطینیان در غزه، سرکنسول اسراییل در استانبول نیز اخراج شد. وزارت خارجه ترکیه از کنسول اسراییل خواست که برای مدتی کشور را ترک کند. پیشتر وزارت امور خارجه ترکیه سفیر رژیم صهیونیستی در آنکارا را احضار و به او اعلام کرد که باید از این کشور خارج شود.
وزارت خارجه اسراییل نیز با احضار حسنی گورجان ترک اوغلو، سرکنسول ترکیه در قدس، از وی خواست تا مدتی به ترکیه برگردد.

اردوغان: روزنامه‌نگاران بازداشتی تروریستند
ایسنا| رئیس‌جمهوری ترکیه در پاسخ به سوالی درباره خبرنگاران بازداشتی در کشورش پس از کودتای ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ گفت: باید میان تروریست‌ها و خبرنگاران تفاوت قایل شد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه که در سفرش به لندن با تظاهرات کردها و همچنین مدافعان حقوق بشر مواجه شده، در کنفرانس خبری گزارش‌های مربوطه مبنی بر این‌که بیش از ۲۰۰ خبرنگار درحال حاضر در بازداشت به سر می‌برند، گفت: شما باید میان تروریست‌ها و خبرنگاران تفاوت قایل شوید. ما درباره کسانی صحبت می‌کنیم که دستشان به خون مردم آغشته شده است. آیا ما باید این افراد را تنها به دلیل این‌که کارت خبرنگاری دارند، روزنامه‌نگار بنامیم. براساس اعلام یک گروه مدافع آزادی مطبوعات بیش از ۱۶۰ خبرنگار در ترکیه پشت میله‌های زندان هستند که بیشتر آنها تحت وضع فوق‌العاده در زندان به سر می‌برند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/133486/اخبار--جهان