چرا کره‌شمالی خطرناک است؟
 

 

کره‌شمالی به کشوری غیرقابل پیش‌بینی شهرت دارد. تصمیمات عجیب و غریب و چرخش‌های ناگهانی سیاسی کره‌شمالی در عرصه سیاست بین‌الملل موجب شده تاکنون جامعه بین‌الملل از مهار این کشور ناتوان بماند.
کره‌شمالی همواره در طول تاریخ مایل به محک زدن روسای جمهوری جدید کره‌جنوبی بوده است. از تازه‌ترین آنها در ماه فوریه رونمایی شد. البته از 1992 کره‌شمالی با اخلال در معاهده صلح به استقبال تمامی روسای‌جمهوری همسایه جنوبی خود تا به امروز رفته است: چه به شکل پرتاب موشک، تهاجم زیردریایی‌ها یا درگیری‌های نیروی دریایی. این تهدیدهایی بوده است که روسای تازه انتخاب شده کره‌جنوبی در این سال‌ها همواره با شکیبایی با آنها برخورد کرده‌اند.
 پیش از این خیلی ساده می‌توانستیم پدرش، کیم جونگ ایل را به دلیل مدل عجیب موهایش، مهارت‌های اجتماعی فاجعه‌اش و تنفرش از رخدادهای عمومی مورد تمسخر قرار دهیم. کیم جونگ ایل به وضوح فردی درونگرا بود. اما اکثر سیاستمداران، برونگرا و عاشق شلوغی و توجه هستند، کیم جونگ اون هم پروفایل خود را دارد: همسر بسیار زیبایی دارد، دوست دارد در ملأعام ظاهر شود و سخنرانی کند، مسابقات بسکتبال را تماشا و از پارک‌های مختلف بازدید می‌کند. ممکن است خیلی از رفتارهای وی نمایشی سیاسی باشد با این هدف که مردم خود را متقاعد کند که رهبر جوان به راحتی مسئولیت را برعهده دارد اما این رویه در تضاد کامل با شیوه حکومتداری پدرش است.
هرگونه تغییر عمده‌ای در سیاست خارجی کره‌شمالی خطرات بزرگی را در پی خواهد داشت. اگر کیم ورای نمایش سیاسی 60‌سال گذشته عمل کند و واقعا حمله سیاسی بزرگی را علیه کره‌جنوبی یا حتی ایالات متحده انجام دهد، خود و کشورش را در معرض خطر بزرگی قرار داده است. در صورتی که کیم اصلاحات به تمام معنایی در سیاست داخلی، اقتصادی یا اجتماعی خود انجام دهد با خطرات زیادی روبه‌رو خواهد شد. حتی در نظام‌های دیکتاتوری تمامیت‌خواه، جناح‌ها، ائتلاف‌ها و منافع بروکراتیکی وجود دارد که با هرگونه تغییری در وضع موجود آسیب خواهند دید.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/133483/چرا-کره‌شمالی-خطرناک-است؟