کدام رشته‌ها قابلیت پخش دارد؟
 

 

سوال مهم و کلیدی اینجاست که کدام رشته‌های ورزشی در بخش زنان قابلیت پخش زنده تلویزیونی دارد. هر‌سال ورزشکاران زن ایرانی در میادین مختلف بین‌المللی حاضر می‌شوند و خیلی از رقابت‌های آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. با این‌که تمامی ورزشکاران زن اعزامی از ایران دارای پوشش مناسب هستند، اما رقبای آنها چنین شرایطی ندارند و همین پخش مسابقات را با محدودیت‌هایی مواجه می‌کند. با توجه به این‌که 3 ماه دیگر بازی‌های آسیایی 2018 در جاکارتا برگزار می‌شود و بیش از 100 ورزشکار زن ایرانی به این رقابت‌ها اعزام می‌شوند، برای علاقه‌مندان به ورزش اهمیت بالایی دارد که از تماشای رقابت نمایندگان کشورمان تا جایی که از نظر شرعی مشکل به وجود نیاید، لذت ببرند. در ادامه به بررسی برخی از رشته‌هایی که پخش مسابقاتشان مشکلی به وجود نمی‌آورد، پرداخته‌ایم.
تکواندو: به نظر می‌رسد مسئولان صداوسیما هم با پخش مسابقات تکواندو مشکلی نداشته باشند. این اتفاق در بازی‌های آسیایی دوره گذشته، المپیک و حتی مسابقات قهرمانی جهان 2017 رخ داد و به‌عنوان مثال مبارزه کیمیا علیزاده با حریفان خارجی‌اش روی آنتن رفت.
کاراته: با این‌که از نظر پخش تلویزیونی خیلی مورد توجه قرار نمی‌گیرد، اما نمایش مسابقه حمیده عباسعلی در بازی‌های آسیایی 2014 نشان می‌دهد پخش مسابقات کاراته هم منعی ندارد.
تیراندازی: حضور تیراندازان قدرتمند و خوب ایران در مسابقات بین‌المللی که گاهی با کسب مدال همراه می‌شود، می‌تواند از طریق صداوسیما روی آنتن برود. با توجه به پوشش مصوب این رشته، قطعا مشکلی از نظر پخش وجود نخواهد داشت.
تیروکمان: این رشته یکی دیگر از ورزش‌هایی محسوب می‌شود که قبلا روی آنتن صداوسیما
رفته است. کمانداران با پوشش مناسبی در مسابقات حاضر می‌شوند و قطعا تلویزیون می‌تواند تیروکمان را با توجه به حضور قهرمانی مثل زهرا نعمتی بیشتر مورد توجه
 قرار دهد.
اسکی: با این‌که زنان اسکی‌باز ایرانی مثل مردان در این رشته با مدال‌آوری در سطح آسیا و جهان فاصله دارند، اما برای تشویق آنها می‌توان مسابقات اسکی که با پوشش کاملی از سوی همه ورزشکاران همراه است را با توجه ویژه‌تری حمایت کرد.
فوتسال و فوتبال: شاید ابهام اصلی درباره پخش مسابقات همین دو رشته باشد. در جریان پخش فینال مسابقات فوتسال زنان آسیا بین ایران و ژاپن از تلویزیون‌های اینترنتی، هیچ مشکل خاصی به نظر نمی‌آمد. استفاده از تصاویر باز و سانسور کردن برخی از تصاویر بسته که البته صداوسیما خیلی با آن غریبه نیست، می‌تواند به راحتی مجوز پخش فوتسال زنان را صادر کند. البته این موضوع با توجه به باز بودن فضا در مسابقات فوتبال کمی سخت‌تر به نظر می‌آید.
وزنه‌برداری: دختران ایرانی به‌تازگی فعالیت بین‌المللی خود را در وزنه‌برداری آغاز کرده‌اند. قطعا نمی‌توان به صورت کامل مسابقات وزنه‌برداری زنان را روی آنتن برد اما یک راهکار وجود دارد؛ این‌که تلویزیون تنها حرکات مربوط به وزنه‌برداران ایرانی را پخش کند تا از این طریق به آنها روحیه بدهد.
کشتی: با تلاش فدراسیون کشتی، این رشته در بخش زنان این روزها فعالیت گسترده‌ای پیدا کرده و به‌زودی نخستین دوره مسابقات کشتی کلاسیک زنان که با حجاب کامل و پوشش مصوب انجام می‌شود، برگزار خواهد شد. با این‌که در مسابقات داخلی حتی اجازه عکاسی هم به رسانه‌ها داده نشد اما به نظر می‌رسد پوشش مصوب این رشته امتحان خود را پس داده و حتی کشتی‌گیران خارجی هم ابراز علاقه کرده‌اند با همین پوشش روی تشک بروند. این بهترین فرصت برای کمک به کشتی‌گیران زن خواهد بود؛ اگرچه با روی خوش مسئولان صداوسیما مواجه شوند.
شمشیربازی: با این‌که شمشیربازی در بخش مردان با پیشرفت چشمگیری مواجه شده، اما هنوز در بخش زنان برای مدال‌آوری امیدی نیست. با این حال پوشش موجود در این رشته موجب فرصتی برای تلویزیون می‌شود که به توسعه شمشیربازی زنان کمک کند.
اتومبیلرانی و موتورسواری: با این‌که در بخش بین‌المللی زنان و مردان ایرانی در این 2 رشته فعالیت چندانی ندارند اما بارها شاهد بودیم که صداوسیما اقدام به پخش مسابقات اتومبیلرانی کرده است. این اتفاق می‌تواند برای بخش زنان هم رخ دهد که حالا چند سالی است به صورت جدی‌تر به اتومبیلرانی و موتورسواری حرفه‌ای می‌پردازند.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/133465/کدام-رشته‌ها-قابلیت-پخش-دارد؟