اخبار دیپلماسی
 

 

موگرینی: توافق هسته‌ای را حفظ خواهیم کرد
مسئول سیلست خارجی اتحادیه اروپا با بیان این‌که اتحادیه اروپا درخصوص ایران واکنشی متحد داشته است، گفت: ما به همراه دیگر طرف‌های توافق هسته‌ای آن را حفظ خواهیم کرد. به گزارش ایسنا، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست اندیشکده مطالعات امنیتی اتحادیه اروپا مستقر در بروکسل با موضوع سیاست‌های این اتحادیه پس از برگزیت گفت: اتحادیه اروپا واکنش‌هایی متحدانه درباره حمله سالزبری و به علاوه مسأله ایران داشته است. ما همچنان به همکاری خود به‌عنوان یک طرف متحد و برای دستیابی به هدفی دقیقا یکسان ادامه می‌دهیم. موگرینی در ادامه گفت: روز سه‌شنبه، بوریس جانسون وزیر امورخارجه انگلیس به بروکسل خواهد آمد و به همراه ‌هایکو ماس وزیر امورخارجه آلمان و ژان ایو لودریان وزیر امورخارجه فرانسه برای حفظ توافقی که با یکدیگر و نیز به همراه چین و روسیه به دست آوردیم، تلاش خواهیم کرد. ما همچنین با همراهی یکدیگر این توافق را حفظ می‌کنیم. ما علاوه‌براین، نشستی با وزیران امورخارجه سه کشور اروپایی برگزار خواهیم کرد و دیداری نیز با محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران خواهیم داشت.

ریابکوف ادعا کرد:
بدون امتیازدهی تهران، حفظ برجام ممکن نیست
معاون وزیر امور خارجه روسیه با بیان این‌که گفت‌وگو درباره آینده برجام حتی بدون آمریکا هم ممکن است، ادعا کرد: حفظ توافق هسته‌ای بدون این‌که ایران امتیازی بدهد امکان‌پذیر نخواهد بود. به گزارش ایسنا، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه در یک کنفرانس تأکید کرد که رایزنی درباره آینده برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بدون حضور آمریکا هم ممکن خواهد بود.
ریابکوف ادعا کرد: هر چند حفظ توافق هسته‌ای با ایران بدون این‌که تهران امتیازی بدهد غیرممکن است. وی همچنین با غیرمسئولانه خواندن تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای، تصریح کرد: خروج واشینگتن از این توافق خطر تشدید درگیری‌های نظامی در خاورمیانه را افزایش می‌دهد. ما نمی‌خواهیم شاهد این باشیم که این اقدام آمریکا زمینه‌ای برای افزایش درگیری‌های نظامی در خاورمیانه باشد هر چند که خطر این اتفاق کاملا مشهود است. معاون وزیر امور خارجه روسیه افزود: براساس ارزیابی‌های ما، خطر وقوع این اتفاق پس از تصمیم اخیر آمریکا درحال افزایش است. ریابکوف همچنین خاطرنشان کرد: دلایل اصلی آمریکا برای خروج از برجام هیچ ارتباطی با خود این توافق ندارد و مربوط به رویکرد واشینگتن در سیاست‌هایش در قبال تهران در خاورمیانه است. ما بر این باوریم که این تصمیم به دلایلی گرفته شد که هیچ ارتباطی با برجام ندارد و باید بگویم که نمایندگان آمریکا این مسأله را کتمان نمی‌کنند.

بوریس جانسون:
انگلیس از سیاست‌های واشنگتن پیروی نمی‌کند
وزیر امور خارجه انگلیس گفت: ما نباید تغییر نظام در ایران را دنبال کنیم. بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس روز گذشته درباره رویکرد جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا که بارها از تغییر نظام در ایران حمایت کرده است، گفت: این هدفی نیست که انگلیس آن را دنبال کند چرا که تغییر نظام در تهران لزوما به معنای یک تغییر بهتر نخواهد بود. جانسون پس از آن این اظهارات را بیان کرده است که واشینگتن هفته گذشته از کشورهای مسئول در جهان خواست تا فشار بیشتری بر ایران به بهانه سیاست‌های منطقه‌ای این کشور در خاورمیانه اعمال کنند. دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین هفته گذشته خروج این کشور از توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+۵  را علی‌رغم تلاش اروپایی‌ها برای حفظ این توافق عنوان کرد. وی همچنین گفت که تحریم‌ها علیه ایران را در بالاترین سطح باز می‌گرداند. این درحالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تمامی گزارشات خود از روند اجرای توافق هسته‌ای تأیید کرده است که ایران به تعهدات خود به‌طور کامل عمل می‌کند. دیگر طرف‌های توافق هسته‌ای یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین نیز پس از اعلام خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، ضمن ابراز تأسف نسبت به این اقدام، بر لزوم ادامه اجرای توافق و پایبندی‌شان به آن تأکید کرده‌اند.

تکذیب اظهارات نماینده سردشت درباره محتوای جلسه وی با شمخانی
یک مقام مطلع در دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی مطالب مطرح شده از سوی نماینده سردشت و پیرانشهر در مورد محتوای جلسه وی با دریابان شمخانی را تکذیب کرد و با اظهار تأسف نسبت به اظهارات غیرواقعی نامبرده، خواستار رسیدگی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان به این اقدام غیراخلاقی شد. خضری نماینده سردشت و پیرانشهر در گفت‌وگویی اعلام کرده بود: دریابان شمخانی مخالفت رئیس‌جمهوری را دلیل بسته شدن معابر کوله‌بری عنوان و تأکید کرده است که رئیس‌جمهوری حتی با فعال شدن یک ماهه این معابر در ایام نوروز نیز موافقت نکردند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/133413/اخبار----دیپلماسی