گزارش «شهروند» از فعالیت هجده ساله جوانان هلال‌احمر در بهبود رفتار ترافیکی
 
باید به «مرگ» نه بگوییم
 
نوری‌صفت، داوطلب هلال‌احمر در گفت‌وگو با «شهروند»: باید به مرگ در حوادث جاده‌ای نه بگوییم، این کمپین را نباید تنها مختص به هلال‌احمر نامید رویا ذوالفقاری: داوطلبان هلال‌احمر در طول هجده‌ سال مشارکت خود در طرح‌های ایمنی و سلامت مسافران نوروزی انساندوستی را انشا کرده‌اند
 

شهروند|  به این آمارها توجه کنید: «روزانه به ‌طور متوسط 43 ایرانی جان خود را در حوادث رانندگی از دست می‌دهند. این یعنی در هر هفته بیش از سیصد نفر.» بگذارید مسأله را طور دیگری عنوان کنم؛ زمین‌لرزه کرمانشاه 620 کشته بر جا گذاشت و در حادثه هواپیمایی آسمان در بهمن‌ماه 65 نفر از هموطنان جان خود را از دست می‌دهند، بیایید این آمارها را با آمار و ارقام حوادث رانندگی مقایسه کنیم. تقریبا حوادث رانندگی در هر دو هفته به میزان یک زمین‌لرزه خسارات جانی به کشور تحمیل می‌کند. در هر هفته تقریبا بیش از چهار برابر آمار کشته‌شدگان حادثه‌ سقوط هواپیمایی آسمان جان خود را در حوادث رانندگی از دست می‌دهند. حالا شاید شما هم موافق باشید که در جاده‌ها در هر ثانیه ما با یک بحران رو در رو هستیم؛ با یک فاجعه.
مقصر اصلی، خطای انسانی
کارشناسان «خطای انسانی» را مهمترین عامل تصادفات جاده‌ای در کشور اعلام می‌کنند؛ خطاهایی همچون عدم توجه راننده به فاصله خودروی جلویی، سبقت غیرمجاز، انحراف به چپ و به‌خصوص خستگی و خواب‌آلودگی و سرعت بالا. راهکار هم در این باره از زبان مسئولان و کارشناسان گفته شده است: «تغییر رفتار در نحوه رانندگی.» گزاره‌ای که هجده ساله است و جوانان جمعیت هلال‌احمر آن را با جدیت دنبال می‌کنند؛ در مورد طرح ایمنی سلامت مسافران نوروزی صحبت می‌کنم طرحی که هجدهمین دوره آن در ‌سال 97 اجرایی شد. ارتقای آگاهي و تغيير نگرش شهروندان جهت كاهش رفتارهاي پرخطر در مسافرت و افزايش بهداشت جسمي و رواني خانواده‌ها در طول سفر هدف اصلی این طرح هجده ساله است. نمايش توان عملياتي تيم‌هاي بشردوستانه این سازمان در حمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها، استفاده ‌از فناوري‌هاي نوين در تأمين ‌امنيت ‌رواني ‌و کاهش ‌تلفات ‌انسانی مسافران، ﺗﺮوﻳﺞ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﭘﻴﺸﮕﻴﺮي از طریق ارﺗﻘﺎی ﺳﻄﺢ آﮔﺎﻫﻲ‌ﻫﺎي ﻋﻤﻮﻣﻲ مردم در اﻣﺮ ﺣﻮادث و ﺳﻮاﻧﺢ کشور، مشاركت حداكثري جوانان در ارتقای كيفيت و اثرگذاري فعاليت‌هاي طرح در بين هموطنان. معرفي قابليت‌ها و ظرفيت‌هاي سازمان در ارایه خدمات امدادي و بشردوستانه در سطح ملی و بین‌المللی از دیگر اهداف مطرح شده در این طرح است.
کمپین بهرفت
كمپين بهرفت هم با هدف حساس‌سازي افراد نسبت به كاهش آمار تلفات جاده‌اي ناشي از تصادفات از نوروز 1394 در برنامه‌هاي جوانان هلال‌احمر گنجانده شده است. این کمپین به منظور عيني‌سازي مشاركت مردمي در تحقق هدف كمپين و همچنین ترغیب مردم به تغییر رفتار در رانندگی راه‌اندازی شده است. براساس آمارهای موجود در ‌سال ۸۴ میزان فوتی‌های سوانح رانندگی در کشور به حدود ۲۲‌هزار نفر می‌رسید که این آمار در ‌سال گذشته به ۱۶‌هزار فوتی رسیده است که نتیجه ارتقای فرهنگ رانندگی در طول این سال‌ها بوده است. اما با این حال باید توجه کنیم که در جاده‌های ما نیز حوادث زیادی رخ می‌دهد و طبق آمار پلیس روزانه ۴۳ نفر در جاده‌ها کشته می‌شوند و ۱۶ برابر این آمار مصدوم داریم که ده‌ها نفر از این مصدومان دچار معلولیت‌های ماندگار می‌شوند. مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده که ۳۵ تا ۵۰‌هزار‌ میلیارد تومان بار اقتصادی و اجتماعی تصادفات جاده‌ای است؛ یعنی حدود هفت تا هشت‌درصد از تولید
ناخالص ملی، همچنین ۶۰‌درصد از افرادی که دچار ضایعه نخاعی می‌شوند، در تصادفات جاده‌ای به این مشکل برمی‌خورند. به همین دلیل هجده‌سال است که جوانان هلال‌احمر طرحی ایمنی و سلامت مسافران نوروزی را دنبال می‌کنند.
باید تصادفات جاده‌ای را کاهش داد
علیرضا نوری‌صفت، امدادگر جمعیت هلال‌احمر ورامین یکی از افرادی است که در این طرح سال‌هاست مشارکت دارد. او در گفت‌وگو با «شهروند» در مورد هدف از حضور طرح ایمنی و سلامت در سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: «در ایام نوروزی، سرعت و سبقت غیرمجاز، عدم توجه به جلو، خستگی و خواب‌آلودگی علت بیش از ۸۵‌درصد تصادفات اعلام شده است. اعضای جوانان جمعیت هلال با حضور شبانه‌روزی در طرح ملی ایمنی و سلامت تلاش کردند تا تصادفات جاده‌ای را کاهش دهند.» او ادامه می‌دهد: «در همین ایام در دو تصادفی که به‌عنوان نجاتگر جمعیت در صحنه حادثه حضور داشتم، به گفته رانندگان، خواب‌آلودگی عامل تصادف بوده است.»
همه سهیم هستیم
نوری‌صفت با بیان این‌که باید تصادفات جاده‌ای را کاهش داد، ادامه می‌دهد: «باید به مرگ در حوادث جاده‌ای نه بگوییم، این کمپین بهرفت را نباید مختص به هلال‌احمر نامید؛ این یک حرکت ملی است؛ همه مردم تمام دستگاه در اجرای این طرح سهیم هستند.» او افزود: «ما در زمان مراجعه مردم به پست‌های ایمنی و سلامت اعضای جوانان سعی در تشویق آنان برای خواندن و پیوستن به میثاقنامه کمپین نه به تصادفات داشتیم که این باعث خرسندی آنان بود که جوانانی از وقتشان و تفریحشان به خاطر حفظ جان آنان می‌گذرند.» این امدادگر ادامه می‌دهد: «اما با وجود تلاش‌های شبانه‌روزی ارگان‌های خدمات‌رسان باز هم آمار تلفات انسانی کام‌مان را در ایام عید تلخ می‌کند. ‌این را می‌توان همه‌جانبه از تمام فضا‌ها برای آموزش و حساس‌سازی در فرهنگ رعایت قوانین رانندگی استفاده کرد تا شاهد تلفات کمتری باشیم.
علیرضا در زمان حضور در پست‌های ایمنی و سلامت در گفت‌وگو با رانندگان و مسافران و پرس‌وجو از شرایط رانندگی آنان متوجه رعایت‌نکردن اصول ساده‌ای شده است که به آنها اشاره دارد: «استراحت کافی‌نداشتن، استفاده‌نکردن از رادیو برای مطلع‌شدن از راه‌ها، نداشتن تجهیزات کافی، فیکس‌نبودن اقلام داخل خودرو و استفاده‌نکردن از غذای مناسب از مواردیست که قابل توجه بود.
جوانانی از تبار مهر و ماه
رویا ذوالفقاری؛ دبیر مجمع جوانان آذربایجان‌شرقی یکی دیگر از اعضایی است که در این طرح همراه بوده است. او در گفت‌وگو با «شهروند» می‌گوید: «داوطلبان هلال‌احمر در طول هجده‌سال مشارکت خود در طرح‌های ایمنی و سلامت مسافران نوروزی انساندوستی را انشا کرده‌اند. جوانانی از تبار مهروماه که تمام برنامه خود را در نوروز معطوف به آرامش و ایمنی مسافران کردند، هدفشان هم اشاعه صلح و آرامش است.» او با بیان این‌که باید از چنین حرکت‌های اجتماعی قدردانی شود، افزود: «و آنان هلال‌احمر در فرهنگ صحیح رانندگی پیشتاز بوده‌اند و این پیشتازی قابل قدردانی است.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/130775/باید-به-«مرگ»-نه-بگوییم -