کُشتی نیازمند دیپلماسی داخلی
 
کارشناسان در گفت‌وگو با «شهروند» برای حل مشکل خادم و وزارت ورزش راهکار ارایه کردند
 

شهروند|  نه‌تنها مجمع فوق‌العاده فدراسیون کشتی نتوانست گره‌ای از مشکلات این رشته باز کند، بلکه آتش اختلافات میان وزارت ورزش و فدراسیون کشتی را شعله‌ورتر کرد. رسول خادم بر استعفای خود تأکید کرد و رسما مقابل وزارت ورزش موضع گرفت. از سوی دیگر مسئولان این وزارتخانه هم ساکت ننشسته‌اند و مصاحبه‌های انتقادی علیه رسول خادم و عملکردش در فدراسیون کشتی داشتند. با این‌که مجمع فدراسیون کشتی حمید بنی‌تمیم را موقتا عهده‌دار امور این فدراسیون کرده اما به‌نظر می‌رسد بلاتکلیفی به وجود آمده ضربه‌های جبران ناپذیری را به پرمدال‌ترین ورزش کشور بزند. نخستین تبعات آن هم دیروز به بیرون درز کرد و اتحادیه جهانی رسما میزبانی جام‌جهانی کشتی فرنگی 2018 را از ایران سلب کرد. همچنین فدراسیون ایران هم اعلام کرد با این وضع حاضر نیست در جام‌جهانی کشتی آزاد آمریکا شرکت کند. نکته عجیب اینجاست که عمق اختلافات بین فدراسیون کشتی و وزارت ورزش هر روز بیشتر می‌شود و هیچ‌کس حاضر نیست برای حل مشکل به‌وجود آمده، پا پیش بگذارد. دیروز محمدرضا داورزنی در مصاحبه‌ای مفصل با پایگاه خبری وزارت ورزش وضع کشتی را نگران‌کننده دانست و عنوان کرد در صورت ادامه این وضع باید فکری به حال جانشین خادم کرد. حتی پیشکسوتان کشتی هم که اکثرا به حمایت از رسول خادم می‌پردازند، حاضر نیستند برای حل اختلاف به وجود آمده میانجیگری کنند و این اتفاقات، کشتی را به اوج بلاتکلیفی رسانده است. با روند فعلی بعید است در فرصت یک‌ماهه‌ای که مجمع فدراسیون کشتی خواسته رسول خادم راضی به بازگشت شود چون او بارها روی مواضع خود تأکید کرده و به دنبال امتیاز گرفتن از وزارتخانه است. باید دید پایان این ماجرا به کجا می‌انجامد، اگرچه به‌نظر می‌رسد مسئولان ورزش کشور نباید در این فرصت یک ماهه هم دست روی دست بگذارند. در این رابطه با برخی مدیران و کارشناسان به گفت‌وگو پرداختیم.

خادم نباید تنها بار کشتی را به دوش بکشد
 محمدرضا یزدانی‌خرم رئیس سابق فدراسیون کشتی
مدیریت در فدراسیون‌های ورزشی نه‌تنها کشتی همین‌طور بوده که بعد از مدتی هر رئیسی یا به عناوین مختلف کنار گذاشته شده یا خودش رفته است. اکثرا هم دلیل تغییرات، عدم پشتیبانی لازم بوده و این بار هم رسول خادم چنین صحبتی را مطرح کرده است. فدراسیون کشتی، یکی از فدراسیون‌های پرزحمت و پرخرج در ورزش ایران به شمار می‌رود که در 5 رده سنی و در 2 رشته آزاد و فرنگی باید در مسابقات مختلف شرکت کند و همه هم از این رشته توقع دارند. این اعزام‌ها و آماده کردن این تعداد کشتی‌گیر هزینه زیادی را می‌طلبد. زیربنایی کار کردن در شهرستان‌ها کار بسیار سختی است که قطعا از عهده تنها رئیس فدراسیون برنمی‌آید. متاسفانه یا خوشبختانه همه، نتیجه را نگاه می‌کنند و اگر کشتی موفق نباشد، اولین متهم رئیس فدراسیون و ضعف او به شمار می‌رود. در شرایط فعلی که به‌نظر می‌رسد رسول خادم دستش از ورزشکاران باکیفیت به اندازه کافی خالی مانده، تحت فشار زیادی قرار می‌گیرد و بودجه هم یکی از مسائلی است که در تمام کشور در وضع چالشی قرار دارد. تمام فشارها در فدراسیون کشتی روی دوش رئیس است و اگر خادم بخواهد به کارش ادامه دهد، باید از کادر قوی‌تری استفاده کند. من قبلا هم گفته‌ام که خادم باید از مدیران باتجربه و کاربلدتری کنار خودش استفاده کند تا در این شرایط سخت به کمکش بیایند. این که  فقط چند نفر به واسطه نزدیک بودن رابطه‌شان با رئیس در فدراسیون باشند،‌ غلط است. از نظر من این شرایط برای رسول خادم قابل پیش‌بینی بود چون او بالاخره روزی از این همه فشار خسته می‌شود. حالا هم اگر رسول خادم بر کناره‌گیری خود اصرار دارد، وزارت ورزش باید برای انتخاب جانشین او اقدام کند چون درنهایت کشتی از این بلاتکلیفی لطمه خواهد خورد.

یک‌ماه زمان را نسوزانیم

محمدحسین محبی رئیس هیأت کشتی کرمانشاه

موضع رسول خادم روشن و شفاف است. او می‌گوید وزارت ورزش بودجه کشتی را به درستی پرداخت نمی‌کند و به همین خاطر چرخ کشتی به درستی نمی‌چرخد. البته داورزنی هم پاسخ‌هایی به ادعای مسئولان فدراسیون کشتی داده و گفته که وزارت ورزش هر چه در توان داشته، گذاشته است. بحث اصلی میان فدراسیون و وزارت ورزش همین اختلافات مالی است که شاید با مذاکره و تعامل حل شود. به نظر من این فرصت یک ماهه هیچ دلیلی نداشت و باید همان روز  در مجمع تکلیف کشتی مشخص می‌شد. البته در توانایی بنی‌تمیم برای اداره فدراسیون کشتی شکی نیست اما رسول خادم رئیس فدراسیون است و باید تکلیفش خیلی زود مشخص شود. اگر واقعا قرار به حل شدن مشکلات و اختلافات میان وزارت ورزش و فدراسیون است که همین حالا نیز دیر شده و باید هر چه زودتر مسئولان دور یک میز بنشینند و هر خواسته‌ای دارند،‌ بیان کنند. کسی نباید دنبال سهم‌خواهی باشد چون به‌هرحال کسی که مسئولیتی در ورزش یا کشتی می‌گیرد، در قبال نتایج آن به مردم باید پاسخگو باشد. من با روحیاتی که از رسول خادم می‌شناسم و با صحبت‌هایی که از او شنیدم، بعید می‌دانم که به فدراسیون کشتی بازگردد. متاسفانه همین بلاتکلیفی همه چیز را به هم ریخته و ما به راحتی میزبانی جام‌جهانی کشتی فرنگی را از دست دادیم؛‌ درحالی‌که با مذاکره و دیپلماسی می‌توانستیم اختلافات با اتحادیه جهانی را حل کنیم. از سوی دیگر تیم‌ملی کشتی آزاد هم در جام‌جهانی شرکت نمی‌کند و قطعا از این موضوع متضرر خواهد شد. نظر من این است خادم که صحبت‌های مسئولان وزارت ورزش را شنیده، باید تصمیم نهایی خود را بگیرد و زودتر تکلیف کشتی را مشخص کند. اگر قرار به رفتن اوست، نباید یک ماه زمان را از دست بدهیم و باید خیلی سریع تکلیف مدیر فدراسیون کشتی را مشخص کنیم.

وزیر و خادم دور یک میز بنشینند

عارف ربطی دبیر سابق فدراسیون کشتی

در مجمع فوق‌العاده تصمیم گرفته شد تا طبق قانون فعلا نایب‌رئیس فدراسیون عهده‌دار امور شود که کشتی بلاتکلیف نماند. البته درنهایت باید شرایط رسول خادم در فدراسیون کشتی مشخص شود. در رابطه با مطرح کردن بحث رویارویی با نمایندگان اسراییل معتقدم سال‌هاست این موضوع وجود داشته و باید آن را مدیریت کرد. جدا از این مسأله اختلاف به روشنی در بدنه ورزش ایران احساس می‌شود. صحبت‌های انتقادی رسول خادم از وزارت ورزش نشان می‌دهد که اختلاف در ورزش ایران زیاد است و شاید خیلی از مواقع رسانه‌ای نمی‌شود. تا زمانی که مدیران برای رسیدن به یک هدف مشخص کنار هم نباشند، این اختلافات حل نخواهد شد. موازی‌کاری و تعدد قدرت در ورزش ایران یکی از مسائلی است که باعث سردرگمی فدراسیون‌ها می‌شود. الان رئیس فدراسیون کشتی هم با کمیته ملی المپیک طرف است و هم با وزارت ورزش. باید برای حل این مشکل هم فکر عاجلی شود. به نظرم در همین روزهای پایانی‌ سال وزارت ورزش باید مشکل فدراسیون کشتی را حل کند چون نمی‌شود ورزش اول کشور را بلاتکلیف بگذارند. البته اعتقادم این است که وزارت ورزش باید در پی حل مشکل و راضی کردن رسول خادم باشد. او می‌تواند بماند و به کشتی کمک کند. اگر هم واقعا عمق اختلافات خادم با وزیر ورزش زیاد است، می‌تواند در جلسه حضوری شرکت کند و مشکلاتش را حل کند. مسئولان وزارت ورزش در روزهای اخیر گفته‌اند رسول خادم را پیدا نمی‌کنند که با او مذاکره داشته باشند. دوره قهر کردن و از این دست کارها گذشته و هر طرف ماجرا باید خودش را موظف بداند که برای حل مشکل کشتی دور یک میز بنشیند و حرف‌هایش را بزند. به‌هرحال در نیمه نخست‌سال 97 مسابقات مهمی در پیش داریم که نیاز دارد همه به کشتی کمک کنند.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/130034/کُشتی-نیازمند-دیپلماسی-داخلی