ابتکار در اظهارنظری درباره حرکت‌های مدنی در ایران:
 
جلوی رسوخ نا امیدی را بگیریم
 
وزیر آموزش‌وپرورش: ۶۰‌درصد مدیریت مدارس توسط زنان صورت می‌گیرد
 

شهروند| وزیر آموزش‌وپرورش و معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری دیروز به همایش «بانوی امید» رفتند تا از زنان ایرانی بگویند؛ از حقوق و حضورشان در مناصب اجرایی و دولتی. وزیر آموزش‌وپرورش در این همایش گفت: «روزی ۳۰‌درصد دانش‌آموزان ما دختران بودند که امروز به حدود ۴۹‌درصد رسیده و سهم دختران تقریبا با پسران برابر است، همچنین مدارس شبانه‌روزی دخترانه که تا ۳۰‌سال پیش وجود نداشت، امروز فعالند.»
محمد بطحایی این را هم گفت که این اعداد و ارقام نباید ما را از این غافل کند که از حیث کیفی هنوز با نابرابری مواجهیم: «به‌ویژه در ورزش دختران با کمبودهایی مواجهیم و مکان‌های ورزشی تناسبی با فعالیت دختران ندارد و آنها ناچارند از فعالیت‌های تربیت بدنی جدا شوند.»
وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: «در مدارس مختلط در دوره ابتدایی و کلاس‌های چندپایه در مناطق دوردست از حیث تربیت بدنی دختران ما مهجورند. در برخی مناطق به دلایل فرهنگی حتی در پایه‌های تحصیلی پایین و در کلاس‌های اول و دوم ابتدایی بعضی خانواده‌ها فرزندشان را به مدرسه نمی‌فرستند که برعهده دولت است تا امکانات مناسب را برای آنها فراهم کند.»
بطحایی با اشاره به این‌که ۶۰‌درصد نیروی انسانی ما در آموزش‌وپرورش زنان‌اند اما همچنان موانعی در حضور زنان در پست‌های مدیریتی وجود دارد، گفت: «۶۰‌درصد مدیریت مدارس توسط زنان صورت می‌گیرد اما در پست‌های بالاتر حضور زنان به دلیل موانعی چون موانع اداری کمتر است که باید آن را کاهش دهیم. امیدواریم تلاش‌های ما در این زمینه به نتایج خوبی منتج شود.»
معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری دیگر سخنران این همایش بود. او با اشاره به انتصاب دو معاون وزیر زن در آموزش‌وپرورش گفت: «مدیریت ۳۰‌درصدی زنان یک بخشنامه و تکلیف در دولت است و باید تا پایان دولت ۳۰‌درصد از مدیریت زنان در سطوح اجرایی عالی و میانی در اختیار زنان قرار بگیرد، البته تصور می‌کنم با توجه به حجم پرسنل زنان باید این نسبت در آموزش‌وپرورش بیش از ۳۰‌درصد باشد.»
او با بیان این‌که بسیار مهم است چه تصویری را امروز از دین به جوان امروزی نشان می‌دهیم، گفت: «او حق دارد سوال کند دینداری تا چه حد می‌تواند درد وی را دوا کند و کارکرد دین و مذهب برای پاسخ به آمال، دردها، خواسته‌ها و مطالبات نسل امروز چیست؟»
ابتکار ادامه داد: «جوان امروزی، انتظارات دیگری از ما دارد و باید دید تا چه اندازه توانستیم با نسل آینده ارتباط برقرار کنیم و در عمل و رفتار ارزش‌های انقلاب را به وی معرفی و منتقل کنیم؟» او با طرح این پرسش که تا چه اندازه توانستیم استقامت و ایستادگی حضرت زهرا (س) که زنی حق طلب است را به جوانان بشناسانیم؟ گفت: «چقدر توانسته‌ایم زمینه انتخاب‌های درست و توجه به کرامت ذاتی و آزادی که خداوند در وجود همه انسان‌ها قرار داده است را فراهم کنیم؟»
ابتکار ادامه داد: «بانوی دوعالم مظهر امید بود، ما چقدر توانستیم نقش الهام‌بخشی ایشان را به‌عنوان یک مادر و کسی که می‌تواند جامعه خود را تحت‌تأثیر قرار دهد و در همه اعصار به‌عنوان الگویی اثرگذار باشد، به دانش‌آموزان خود معرفی کنیم؟» معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری با بیان این‌که باید در نظام تعلیم و تربیت با صداقت رفتار کنیم، گفت: «چگونه می‌توانیم این فاصله بین نسلی را پر کنیم؟ خوشبختانه در دولت تدبیر و امید نگاه‌ها نسبت به جایگاه زنان و توجه به نابرابری‌ها و بی‌عدالتی‌ها بسیار جدی بوده و دولت تلاش‌های خوبی داشته است.»
او با اشاره به انتصاب دو معاون وزیر زن در آموزش‌وپرورش ادامه داد: «مدیریت ۳۰‌درصدی زنان یک بخشنامه و تکلیف در دولت است و باید تا پایان دولت ۳۰‌درصد از مدیریت زنان در سطوح اجرایی عالی و میانی در اختیار زنان قرار بگیرد. البته تصور می‌کنم با توجه به حجم پرسنل زنان باید این نسبت در آموزش‌وپرورش بیش از ۳۰‌درصد باشد.»
ابتکار گفت: «هنوز دختران بازمانده از تحصیل در کشور داریم و علیرغم تلاش‌های درحال انجام، باید سعی کنیم این عقب‌ماندگی و فاصله را برطرف کنیم. باید به‌خصوص دخترانی که به دلیل فاصله مدرسه از روستا از تحصیل محروم می‌شوند را مورد توجه قرار دهیم و ورزش و تربیت بدنی را جدی‌تر دنبال کنیم.»
معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری ادامه داد: «یکی دیگر از مباحث مهمی که دنبال می‌کنیم، مهارت‌های زندگی است. آموزش مهارت‌های زندگی، مهارت‌های ارتباطی و حقوقی بسیار مهم است. امید است متن موافقتنامه مشترک با وزارت آموزش‌وپرورش تا قبل از پایان ‌سال نهایی شود تا روی این مباحث همکاری بیشتری داشته باشیم.»
او با اشاره به جریان سازمان‌یافته‌ای که تلاش می‌کند ناامیدی را به جوانان ایرانی تزریق و این‌طور القا کند که هر حرکتی به سمت نشاط و حرکت‌های مدنی اتفاق می‌افتد، با آنها برخورد می‌شود و امکان پیشرفت وجود ندارد، گفت: «باید تلاش کنیم اجازه ندهیم ناامیدی و یأس در جامعه رسوخ کند.»
به گفته ابتکار، اشتغال و توانمندی دانش‌آموزان در کنار آموزش مهارت‌های زندگی نیز بسیار مهم است.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/129978/جلوی-رسوخ-نا--امیدی-را-بگیریم --