اخبار جهان
 

 

روسیه:
عملیات ارتش سوریه
 نقض قطعنامه ۲۴۰۱ نیست
ایسنا|  یگان‌های ارتش سوریه روز چهارشنبه عملیات جدیدی را برای بازپس‌گیری «مسرابا» در غوطه شرقی آغاز کردند. این درحالی است که وزارت خارجه روسیه تأکید کرد، عملیات ارتش سوریه در این منطقه مغایرتی با قطعنامه اخیر شورای امنیت ندارد. تلویزیون سوریه از آغاز عملیات نظامی برای کنترل بر شهرک مسرابا در غوطه شرقی خبر داد. در این راستا، دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داد، ۷۰۰ نظامی سوری اطراف غوطه شرقی مستقر شده‌اند. طبق اعلام تلویزیون سوریه، یگان‌های ارتش این کشور به خطوط دفاعی شورشیان مخالف در مسرابا حمله کردند تا ورود پیاده‌نظام‌ها به داخل این شهر را فراهم کنند. ارتش سوریه و نیروهای هم‌پیمان آن روز سه‌شنبه به‌طور کامل مزارع اطراف مسرابا،‌ بیت سوی و اکثر مناطق الریحان را تحت کنترل گرفتند و شهرک المحمدیه در غوطه‌شرقی را تحت تصرف خود درآوردند. در این راستا ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در کنفرانس خبری اظهار داشت: «عملیات ارتش سوریه مغایرتی با قطعنامه شورای امنیت ندارد.» وی تأکید کرد: «تروریست‌ها در غوطه شرقی روزانه تلاش می‌کنند تا آتش‌بس انسانی را از بین ببرند اما دمشق به‌طور جدی به آن پایبند است.»

گزارش رعد‌الحسین درباره احتمال نسل‌کشی علیه اقلیت روهینگیا
ایسنا| کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل دیروز (چهارشنبه) در گزارش مفصل سالانه خود از ظن شدید درباره نسل‌کشی عمدی اقلیت مسلمان روهینجا در ایالت راخین میانمار سخن گفت. وی همچنین درباره وضع ونزوئلا، سوریه و مصر نیز اظهارنظر کرد. رعد‌الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در سخنرانی‌اش در شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: «گزارش‌ها درباره گورهای دسته‌جمعی در میانمار نشان می‌دهد که تلاشی عمدی از سوی مقام‌ها برای از بین بردن مدارک جرایم بین‌المللی بالقوه ازجمله امکان ارتکاب جرایم علیه بشریت صورت گرفته است.» او تصریح کرد: «خبری که اخیرا درخصوص اجرای عدالت در قبال هفت سرباز و سه افسر پلیس در میانمار به اتهام کشتار فراقانونی ۱۰عضو اقلیت روهینجا منتشر شد یک اقدام جدا ناکافی است.» وی همچنین در ادامه از «فراگیر بودن جو ارعاب» در مصر در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در ماه جاری میلادی انتقاد کرد؛ جوی که به گفته او به سبب وقوع دستگیری‌ها، شکنجه افراد دستگیر شده و ساکت کردن رسانه‌های مستقل کاملا مشخص است. رعد‌الحسین در گزارش سالانه خود که در اختیار شورای حقوق بشر سازمان ملل قرار گرفته اظهار کرد: «در مصر ادعا شد کاندیداهای بالقوه را برای انصراف تحت فشار قرار می‌دهند و حتی برخی از آنها را بازداشت کرده‌اند. قوانینی محدود‌کننده جلوی کاندیداها و حامیانشان برای برگزاری تجمع‌های انتخاباتی را می‌گیرد. رسانه‌های مستقل نیز ساکت  و بالغ بر ۴۰۰ وب‌سایت متعلق به رسانه‌ها و سازمان‌های غیردولتی فیلتر شده‌اند.»
رعدالحسین در عین حال به وضع سوریه اشاره کرده و مدعی شد هدف قرار دادن چند صد شبه‌نظامی نمی‌تواند «بهانه‌ای برای حمله دولت سوریه به منطقه تحت محاصره غوطه شرقی باشد.» او مدعی شد: «تلاش‌های اخیر برای توجیه حملات بی‌رحمانه و کورکورانه علیه صدها‌هزار غیرنظامی به بهانه لزوم مقابله با چند صد شبه‌نظامی در غوطه شرقی هم به لحاظ قانونی و هم به لحاظ اخلاقی بی‌اساس است. همچنین هنگامی که شما آن‌قدر راحت حاضر به کشتن مردم خود می‌شوید دروغ گفتن هم آسان است. ادعاهای دولت سوریه مبنی بر این‌که تمامی تدابیر را برای حفاظت از جمعیت غیرنظامیان در پیش گرفته است صراحتا خنده‌دار است.» رعدالحسین در ادامه به ونزوئلا نیز پرداخته و دولت این کشور را متهم کرد به این‌که احتمالا مرتکب جرم علیه بشریت شده است و نسبت به تحلیل رفتن نهادهای دموکراتیک در ونزوئلا اظهار نگرانی کرد.

پوتین: ‌
تنها برای حمله واکنشی از تسلیحات هسته‌ای استفاده می‌کنیم
ایسنا|  رئیس‌جمهوری روسیه گفت مسکو تنها برای حمله واکنشی از تسلیحات هسته‌ای خودش استفاده خواهد کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفت: «در رابطه با این مسأله باید بگویم که بسیار حساس و مهم است. می‌خواهم درباره این مسأله توضیح دهم تا جامعه بین‌الملل مطلع باشد. طرح ما برای تسلیحات هسته‌ای این است که از آنها تنها برای یک حمله واکنشی استفاده کنیم.» او افزود: «تصمیم درباره استفاده از تسلیحات هسته‌ای تنها زمانی می‌تواند اتخاذ شود که سیستم‌های دفاع هوایی ما نه‌تنها پرتاب موشک‌ها بلکه پرتابه و زمانی که آنها به اراضی روسیه برخورد می‌کنند را ثبت کنند. روسیه بر خلاف آمریکا هرگز از تسلیحات هسته‌ای علیه سایر کشورها استفاده نکرده است. نخستین موشک هسته‌ای را آمریکا ساخت. ما هرگز از سلاح هسته‌ای استفاده نکردیم، بلکه این آمریکا بود که ژاپن را هدف گرفت.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/129550/اخبار--جهان