به بهانه سفر رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به ایران؛
 
از رایزنی‌های دیپلماتیک تا حضور میدانی
 

 

شهروند| رئیس کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ قرار است روز جمعه 18 اسفند جهت گفت‌وگو و تبادل‌نظر با مسئولین ایرانی درباره شرایط بشردوستانه در منطقه، استفاده از ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران برای ترویج حقوق بین‌المللی بشردوستانه در منطقه و بهبود دسترسی به افراد متاثر از مخاصمات مسلحانه در سطح منطقه و نهایتا تعامل با مسئولین جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران در موضوعات مربوط به نهضت بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر سفری رسمی به ایران داشته باشد.
 کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ را بیشتر با جنبه‌های قابل مشاهده کار بشردوستانه‌اش ازجمله نظارت بر وضع اسرای جنگی، توزیع ملزومات، ارایه خدمات درمانی برای بیماران و مجروحین، بازپیوند خانواده‌هایی که جنگ از هم جدا کرده می‌شناسند.دیپلماسی بشردوستانه اما جنبه‌ای کمتر شناخته شده از فعالیت‌های این سازمان است.
دیپلماسی بشردوستانه به‌عنوان روشی برای اثرگذاری بر طرفین مخاصمات مسلحانه توسط کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ به کار می‌رود.ترویج حقوق بین‌المللی بشردوستانه، توضیح موضع این سازمان در مورد مسائل بشردوستانه، تسهیل عملیات بشردوستانه، آگاه‌سازی درباره نیازهای افراد تحت‌تأثیر درگیری‌ها و خشونت از اصلی‌ترین اهداف بکارگیری دیپلماسی بشردوستانه هستند.
چالش‌های جدید پیش روی عملیات بشردوستانه و حضور و ظهور کنشگران جدید، سیاست‌های نوین دولت‌ها و چالش‌های ناشی از فناوری‌های نوین، استفاده از دیپلماسی بشردوستانه را برای کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ به ضرورتی اساسی بدل کرده است.این سازمان به کمک شبکه‌ای از روابط دوجانبه و چند‌جانبه رسمی و غیررسمی و براساس اصول بنیادین بی‌غرضی، بی‌طرفی و استقلال به پیشبرد دیپلماسی بشردوستانه خود می‌پردازد.
دیپلماسی بشردوستانه در کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ از اهمیت والایی برخوردار است تا جایی که بخش مهمی از فعالیت‌های رئیس این کمیته تمرکز بر تعاملات و سفرهای فراوان در مسیردیپلماسی بشردوستانه است. جنبه دیگر دیپلماسی بشردوستانه رئیس کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ بازدید نزدیک از بحران‌های بشردوستانه و گوش فرادادن به درد و رنج افراد متاثر از مخاصمات مسلحانه است.
طی‌سال 2017 میلادی و در چارچوب دیپلماسی بشردوستانه، پیتر مائورر، رئیس این سازمان سفرهای فراوانی به سراسر جهان داشته و با شخصیت‌های سیاسی، بین‌المللی و افراد متاثر از مخاصمات مسلحانه دیدارهای فراوانی انجام داده است. در ادامه گزارشی از این سفرها (برگرفته از حساب توییتری وی) ارایه می‎شود:
سفر به عراق
در دی‌ماه‌ سال 1395 ( ژانویه 2017 میلادی)، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ به عراق سفر کرد. در آن زمان، عراق از مهمترین عملیات‌های بشردوستانه کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در سطح جهان بود. تشویق به تقویت فعالیت‌های دولت عراق در مسیر کاهش آسیب به مردم، بازدید میدانی و ملاقات با شخصیت‌های مردمی ازجمله اهداف سفر پیتر مائورر به عراق بوده است.
سفر به سوریه: بحران بشردوستانه و همکاری با شرکای نهضت
رئیس کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ خردادماه گذشته سفری رسمی به سوریه داشت. این پنجمین سفر وی به سوریه از زمان آغاز درگیری‌ها بود. به گفته مائورر، نیمی از جمعیت سوریه بی‌خانمان شده‌اند و این درگیری دامنه‌دار سوری‌ها را خسته کرده است. طی این سفر، وی با اشاره به نیاز میلیون‌ها سوری به کمک‌های بشردوستانه، به ضرورت دسترسی بدون مانع سازمان‌های بشردوستانه به نیازمندان تأکید کرد.
در طی این سفر مائورر با مقامات سوری دیدارهایی درباره عملیات بشردوستانه انجام داد .از زمان آغاز درگیری‌ها در سوریه، کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در همکاری نزیک با هلال‌احمر سوریه که شریک این سازمان درنهضت بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر است، به میلیون‌ها سوری یاری
رسانده است.
سفر به یمن: رنج بی‌دلیل غیرنظامیان
در مردادماه 1396 رئیس کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ سفری به یمن داشت. سفر وی از شهر بندری عدن آغاز شد. وی به 3 شهر عدن، تعز و صنعا سفر کرد و با مردم یمن و طرفین درگیری به گفت‌وگو‌های بشردوستانه پرداخت. به‌گفته مائورر، شیوع بیماری‌هایی که به سادگی قابل کنترل و پیشگیری هستند و رنجی که بی‌دلیل به غیرنظامیان تحمیل می‌شود حاصل درگیری‌ها در این کشور است.
رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، در نقش یک شاهد عینی گزارشی دست اول از شرایط بشردوستانه یمن به رسانه‌های بین‌المللی ارایه کرد و از انتخاب‌های سخت میان مرگ و زندگی مردم یمن سخن گفت و از استقامت این مردم در مواجهه با درد و رنج ناشی از مخاصمات یاد کرد. وی همچنین خواستار عدم‌حمله طرفین درگیری‌ها به زیرساخت‌های غیرنظامی و احترام به حقوق بشردوستانه بین‌المللی شد و از قدرت‌های خارجی خواست از نفوذ خود برای اطمینان از عدم‌حمله به این زیرساخت‌ها استفاده کنند. در پایان سفر، پیتر مائورر با صدور یک درخواست اضطراری، خواهان تضمین دسترسی مردم به کمک‌های بشردوستانه، عدم سوءاستفاده از کمک‌های بشردوستانه برای اهداف سیاسی، دسترسی به بازداشتی‌ها و رفع موانع فعالیت‌های اقتصادی و واردات
به این کشور شد.
سفر به سرزمین‌های اشغالی: تأثیر مخاصمه‌ای دامنه‌دار بر زندگی مردم
در میانه شهریور‌ سال 1396، پیتر مائورر سفری به سرزمین‌های اشغالی داشت. در جریان این سفر وی نگرانی‌های بشردوستانه کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ را با برخی مقامات اسراییلی در میان گذاشت و از آثار منفی شهرک‌سازی بر زندگی فلسطینیان سخن گفت. وی خواهان احترام دولت اسراییل به وظایفش به‌عنوان نیروی اشغالگر شد. رئیس کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ ملاقات‌هایی با مسئولین و مردم فلسطین درغزه و رام‌الله نیز داشت.
مجمع عمومی سازمان ملل متحد: همه با هم برای کمک به نیازمندان
همه ساله مجمع عمومی سازمان ملل متحد در شهریور ماه برگزار می‌شود.به عنوان بخشی از نهضت بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ درکنار مقامات فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های هلال‌احمر و صلیب‌سرخ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت کرد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/129475/از-رایزنی‌های-دیپلماتیک-تا-حضور-میدانی