فیفا، قطر و روسیه را تبرئه کرد
 
کار انگلیسی‌ها بود!
 

 

شهروند| از آن روزی که نام روسیه و قطر از پاکت جادویی بلاتر بیرون آمد، چند‌سال می‌گذرد اما هنوز همه با دیده تردید به برتری این 2 کشور و مخصوصا قطر می‌نگرند. آن‌که بنزین روی آتش این ابهام قدیمی ریخت، کمیته اخلاق فیفا بود که نه‌تنها به نقل از مایکل گارسیا، مسئول رسیدگی به پرونده میزبانی، قطر را از هرگونه رشوه‌خواری در میزبانی تبرئه کرد بلکه انگلیس(قربانی ظاهری ماجرا) را به دلیل تخلف در اعلام کاندیداتوری محکوم دانست.
دلیل تخلف انگلیسی‌ها
ظاهرا انگلیسی‌ها برای به دست آوردن میزبانی جام‌جهانی 2018 گروه تحت کنترل جک وارنر، رئیس پیشین اتحادیه فوتبال ترینیدادوتوباگو و عضو پیشین کمیته اجرایی فیفا را تحت فشار قرار دادند. اتفاقاتی شامل کنفرانس مطبوعاتی وارنر در سال‌های 2009 و 2010 و وعده تیم ارایه‌کننده پیشنهاد میزبانی انگلیس به یکی از افراد منسوب به وارنر برای به دست آوردن شغلی پاره‌وقت در بریتانیا نشان می‌دهد مقامات ارشد فوتبال انگلیس نه‌تنها با ارایه وعده فرصت‌های شغلی پای منافع شخصی را به میان کشیده‌اند بلکه وارنر را هم در جریان تلاش‌های خود برای تحقق این وعده‌ها گذاشتند؛ چرا که آنها به حمایت او از پیشنهاد میزبانی‌شان از جام‌جهانی نیاز داشتند. در گزارش کمیته اخلاقی فیفا از تیم‌های ارایه‌کننده پیشنهاد میزبانی روسیه و استرالیا از جام‌جهانی 2018 نیز انتقاداتی شده است. دلیل انتقاد فیفا از روس‌ها، ممانعت آنها از ورود مایکل گارسیا، مسئول آمریکایی رسیدگی به پرونده فساد اعطای میزبانی جام‌های جهانی 2018 و 2022 به خاک این کشور بوده است.
بیانیه دارای مشکل
در این شرایط، گارسیا ادعا کرده بیانیه پاک بودن میزبانی قطر از جانب او صادر نشده. این مقام مسئول گفته تحقیقات صورت‌گرفته دراین‌باره بسیار سطحی و ناقص است و او پیگیری این پرونده را به کمیته استیناف فیفا ارجاع می‌دهد. واکنش اتحادیه فوتبال انگلیس هم در نوع خود جالب توجه بود. سران این اتحادیه ادعا کردند پیش از انتشار این بیانیه‌ هیچ‌گونه اخطاری مبنی بر ارتکاب تخلف در پروسه ارایه پیشنهاد میزبانی دریافت نکرده بودند و به همین دلیل هیچ‌گونه انتقادی را درباره تمامیت پیشنهاد میزبانی انگلیس یا نمایندگان این کشور که مسئول ارایه این پیشنهاد بوده‌اند، نمی‌پذیرند. آنها ادعا می‌کنند پیشنهاد میزبانی انگلیس از جام‌جهانی 2018 یک پیشنهاد کاملاً‌ شفاف و واضح بود و در گزارش کمیته اخلاق فیفا به این موضوع اشاره شده که تیم ارایه‌کننده پیشنهاد میزبانی انگلیس همکاری کامل و ارزشمندی را با مسئولان رسیدگی‌کننده به پرونده میزبانی این رقابت‌ها داشته است. به هرحال فیفا با اعلام پاکی روسیه و قطر، پرونده‌ای را که‌ سال گذشته با اتهام‌زنی رسانه‌های انگلیسی درباره شائبه تبانی در میزبانی 2 کشور مفتوح شده بود با محکوم کردن اتهام‌زننده‌ها مختومه اعلام کرد؛ بدون این‌که حقایق و سوال‌های شکل‌گرفته پیرامون تبرئه شدن 2 کشور روشن شود.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/12929/کار-انگلیسی‌ها-بود!