د‌یار
 

 

ممنوعیت استفاده از 19 قلم  سم پرخطر در کشاورزی کردستان
مدیر حوزه نباتات جهادکشاورزی استان کردستان از رده خارج کردن و ممنوعیت استفاده از 19 قلم سم پرخطر و تهدیدکننده محیط‌زیست را در استان خبر داد.  به‌گزارش ایسنا، «محمد قاسمی»، در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان در سالن شهدای دولت استانداری، اظهار کرد:   بحران خشکسالی و کمبود آب، کشاورزی استان را تهدید می‌کند و موجب بروز آفات و بیماری‌های گیاهی در مزارع کشاورزی استان شده است.  وی با اشاره به این‌که این مسأله موجب استفاده کشاورزان از سموم کشاورزی شده است، افزود: کشاورزان ناگزیرند که برای بقای محصولات خود از سموم کشاورزی استفاده کنند.
مدیر حوزه نباتات جهادکشاورزی استان کردستان با بیان این‌که سموم کشاورزی به سموم پرخطر، کم خطر و با منشأ بیولوژیکی تقسیم می‌شوند، تصریح کرد: استفاده از 19 قلم سم پرخطر و تهدیدکننده محیط‌زیست ممنوع و از رده خارج شدند و به جای آن استفاده از سموم کم‌خطر و بیولوژیکی در دستور کار قرار گرفته است.
قاسمی ادامه داد: سالانه بین 19 تا 20‌هزار تن سم در کشور استفاده می‌شود که استان کردستان از این میزان حدود 300 تا 400 تن را استفاده می‌کند که بیشتر کم‌خطر و با منشأ بیولوژیکی هستند.  وی با اشاره به این‌که میزان استفاده کشاورزان کردستانی از سموم نسبت به استان‌های همجوار بسیار ناچیز است، یادآور شد:   استفاده کشاورزان از سموم کم خطر در اولویت‌های کاری ما قرار دارد.
همچنین در این جلسه، «ریاضی‌فر»، مدیرکل محیط‌زیست کردستان نیز طی سخنانی با انتقاد از تردد بی‌رویه تانکرهای حامل مواد سوختی در کردستان، اظهار کرد: هیچ نفعی از تردد این تانکرها عاید استان کردستان نمی‌شود و صرفا برای ترانزیت از خاک این استان استفاده می‌شود.
وی با عنوان این‌که واژگونی تانکرهای حامل مواد سوختی جان خانواده‌ها و محیط‌زیست را در کردستان به مخاطره انداخته است، خاطرنشان کرد: حداقل کاری که می‌شود کرد این است که از این تانکرها عوارض اخذ شود تا صرف تعمیر جاده‌ها و آسیب‌هایی که متوجه این استان می‌کنند، شود.  مدیرکل محیط‌زیست کردستان، اتخاذ تدابیری در رابطه با تردد تانکرهای سوختی را خواستار شد و از ارگان‌های ذیربط نیز خواست در این زمینه بیشتر ورود پیدا کنند.

خودروهای فرسوده هوای شیراز را آلوده می‌کنند
کلانشهر شیراز ازجمله مناطق کشور است که در معرض آلودگی‌ها قرار دارد و بخش بزرگی از این آلودگی ناشی از آمد و شد خودروها به‌ویژه خودروهای معیوب، فرسوده و بدون برخورداری از معاینه فنی و استانداردهای زیست‌محیطی است. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس با بیان این‌که انجام معاینه فنی یکی از راهکارهای موثر در کاهش آلودگی هوای کلانشهرها است، گفت: شهر شیراز با جمعیتی نزدیک به یک‌میلیون و 550‌ هزار نفر و با تراکم 31/86 نفر در هکتار یکی از کلانشهرهای کشور محسوب می‌شود که در معرض آلودگی هوا قرار دارد.
«حسینعلی ابراهیمی کارنامی» در گفت‌وگو با ایرنا افزود:   موقعیت شهر شیراز به دلیل توپوگرافی منطقه و قرار گرفتن شهر در میان دو رشته کوه در بیشتر اوقات خصوصا در فصول سرد‌ سال جابه‌جایی هوا به‌کندی صورت گرفته و در صورت بروز پدیده وارونگی، موجب تجمع غلظت آلاینده‌ها در سطح شهر و تشدید آلودگی هوا خواهد شد.
وی گفت: در مصوبه اردیبهشت‌ماه هیأت وزیران درخصوص ابلاغ برنامه کاهش آلودگی هوای کلانشهرها، بر ایجاد ساختار یکپارچه معاینه فنی در مراکز معاینه فنی خودروهای سبک و الزام انجام معاینه فنی خودروها تأکید شده است.
ابراهیمی کارنامی تصریح کرد: باتوجه به این‌که بیش از 70‌درصد از سهم آلودگی هوای شهر شیراز به دلیل تولید گازهای آلاینده مربوط به منابع متحرک و وسایط نقلیه موتوری است لذا انجام معاینات فنی خودرو به صورت دوره‌ای، اصلاح و رفع نقص سامانه سوخت خودرو، نصب کاتالیست کانورتور یا کربن کنیستر به منظور کاهش و حذف میزان هیدروکربورهای نسوخته می‌توانند اثر بسزایی در کاهش پارامترهای آلاینده هوای شهری و در نتیجه کاهش بیماری‌های تنفسی داشته باشند.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان گفت: اکنون 3 مرکز معاینه فنی خودرو سبک با 9 خط معاینه در سطح شهر مشغول به فعالیت هستند و با توجه به اطلاعات به دست آمده از این مراکز معاینه فنی در 6 ماه نخست‌سال جاری حدود 30‌هزار خودرو نسبت به انجام معاینات فنی اقدام و برچسب معاینه دریافت کرده‌اند.
وی افزود: با توجه به این‌که بیش از 500‌هزار خودرو روزانه در سطح شهر شیراز درحال تردد بوده، این آمار بسیار اندک است.
براساس قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی برخورد قانونی با خودروهای دارای نقص فنی از وظایف پلیس راهور بوده و ارایه‌نکردن گواهینامه معاینه فنی نیز یکی از موارد تخلف است و می‌بایست با جدیت هرچه بیشتر توسط پلیس راهور نظارت و پیگیری شود.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/12843/د‌یار