در مصاحبه «شهروند» با سفير كوبا در ايران بررسی شد
 
تأثير تحريم‌هاي آمريكا بر كوبا
 

 

کرج- آمنه شكوهي|  حدود 55‌ سال قبل يعني در ژانویه ۱۹۵۹ انقلاب كوبا به پیروزی رسید و از آن تاريخ فشارها و تحريم‌هاي سياسي - اقتصادي دولت آمريكا عليه اين دولت انقلابي آغاز شد اگر چه دولت آمريكا ادعا دارد كه اين تحريم‌ها از ‌سال 1962 آغاز شده است. سفير كوبا در ايران در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار «شهروند» ضمن بيان اين مهم و تحليل و بررسي انقلاب كوبا و نقش آمريكا در تحريم‌هاي اين كشور گفت: متاسفانه تحريم‌هاي دولت آمريكا تاثيرات ناگواري بر اقتصاد و سياست اين كشور داشته است.
ولادمير گونزالس كسادا در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما نقش تروريست‌هاي ضدانقلاب كوبا را از ديگر مواردي برشمرد كه طي اين سال‌ها بر انقلاب اين كشور ضربه وارد ساخته است و ادامه داد: درحال حاضر روابط بسياري بدي با دولت آمريكا داريم.
اين مسئول با بيان اين مطلب كه بارها به دولت آمريكا براي حل مسائل موجود پيشنهاد مذاكره داده‌ايم، افزود: ما تمايل بسياري براي ايجاد اين ارتباط داريم ولي در مقابل آن خواستاريم كه استقلال كوبا و دولت انقلابي اين كشور حفظ شده و بدون هيچ نوع فشاري به مذاكره با يكديگر بپردازيم.
وي تصريح كرد: دولت آمريكا طي اين 55‌ سال صدمات جبران‌ناپذيري به اقتصاد كوبا وارد ساخته است و نمي‌توانيم تجارت مستقلي با آمريكا و حتی ديگر كشورها داشته باشيم چرا كه تبادلات ارزي ازجمله دلار كه در تمام دنيا مورد استفاده قرار مي‌گيرد به دليل تحريم‌هاي شديد آمريكا با كوبا غيرممكن شده و نيز به دليل موقعيت جغرافيايي كشور كوبا به‌عنوان يك جزيره از نظر اقتصادي داراي صرفه نيست كه بتوانيم با كشورهاي دورتر وارد مراودات تجاري شويم.
سفير كوبا در ايران با اظهار اين مهم كه اخيرا به چند شركت آمريكايي اجازه داده شده تا با كوبا معامله كنند، بيان كرد: براي تجارت با اين شركت‌ها ما بايد به‌صورت مستقيم پول به آنها پرداخت كنيم چرا كه ما به‌دنبال تجارت آزاد بين كوبا و آمريكا هستيم.
گونزالس كسادا تحريم‌هاي اقتصادي و سياسي آمريكا را مورد توجه قرار داده و گفت: ما به اين نوع اعمال فشار تحريم نگفته بلكه محاصره مي‌گوييم چرا كه دولت آمريكا اجازه نمي‌دهد هيچ كشوري با ما تجارت كند.
وي با بيان اين كه هم دموكرات‌ها و هم جمهوريخواه‌ها در آمريكا بر سر كار آمدند اما هيچ تغيير محسوسي در رابطه اين دولت با كوبا ايجاد نشد، اظهار كرد: سياست تحريم همواره از سوي دولت آمريكا عليه دولت كوبا به اجرا درآمده و فقط در زمان رياست جمهوري كارتر در‌ سال 1977 پيشنهاد ايجاد دفاتر منافع سياسي آمريكا در ‌هاوانا و دفتر منافع سياسي كوبا در واشنگتن مطرح شد.
سفير كوبا افزود: به‌‌رغم تمامي اينها هنوز رابطه بسيار بدي بين دولت آمريكا و دولت كوبا برقرار است و تاكيد مي‌كنم ما مردم آمريكا را دوست خود مي‌پنداريم و دقيقا منظور اصلي دولت آمريكا است كه تحريم‌ها را بر ضددولت انقلابي كوبا اعمال مي‌كند و با توجه به شرايط موجود، رابطه اين دولت و هدف اصلي دولت آمريكا كه از بين بردن دولت انقلابي كوبا است رابطه‌اي به‌وجود نخواهد آمد.
سفير كوبا در ايران در ادامه اين گفت‌و‌گو ضمن تاكيد بر ايجاد گفتمان تصريح كرد: از همان اوايل انقلاب كوبا اين سياست ما بوده و ما همواره بر اين موضع تاكيد داشته‌ايم چرا كه مي‌بينيم مردم آمريكا طي سال‌هايي كه مي‌گذرد همواره تمايل بيشتري براي ارتباط با اين كشور پيدا مي‌كنند به طوري كه حتی فرزندان كوبايي‌هاي ضدانقلاب كه در آمريكا به سر مي‌برند و متولد شده‌اند ديگر تمايلي به اختلافات گذشته ندارند و خواهان ايجاد رابطه با دولت آمريکا و بازگشت به كشور خود هستند و نيز در مقاله‌اي زيبا كه در نيويورك 2 ماه پيش به چاپ رسيده درج شده بود كه مردم آمريكا تمايل زيادي به ايجاد رابطه سياسي و اقتصادي با دولت كوبا دارند.
اين مقام عالي دولت كوبا در ايران با تاكيد بر حفظ منافع سياسي- اقتصادي و حفظ استقلال دولت كوبا در مذاكره با دولت آمريكا اظهار كرد: اگر آمريكا استقلال سياسي ما را بپذيرد در شرايط خوبي براي مذاكره با اين دولت هستيم و تنها دولت آمريكا است كه بايد اين خواست را به منصه ظهور بگذارد.
اين مسئول با اعلام اين خبر كه گفت‌و‌گوهايي غيررسمي در برخي زمينه‌ها درحال انجام است، گفت: گفت‌و‌گوهايي غيررسمي در زمينه اداره مهاجرت، پست و پول بين دو كشور درحال انجام است كه اميدواريم به نتايج مثبتي در اين زمينه دست يابيم.
ولادمير گونزالس كسادا با اظهار تاسف از پيشامدهاي به‌وجود آمده طي 55‌سال محاصره اقتصادي دولت و مردم كوبا يادآوري كرد: ما در اين تحريم‌ها خسارات سياسي و اقتصادي بسياري را در تمامي زمينه‌ها متحمل شده‌ايم و بيش از 2 بيليون دلار در اعمال تحريم‌ها بر اين كشور خسارت وارد شده است. ‌
كسادا بيان كرد: البته دولت كوبا نظارت خوب و جدي بر تحريم‌ها دارد تا فشار تحريم‌هاي اعمال شده در نزد مردم به حداقل ممكن خود برسد و به آنها اجحاف نشود.
سفير كوبا در ايران در پاسخ به سوال خبرنگار «شهروند» مبني‌بر اين‌كه در چه زمينه‌هايي توانسته‌ايد تحريم‌ها را شكسته و از تحريم‌ها به‌عنوان فرصت بهره‌مند شويد، پاسخ داد: ما در زمينه مهندسي پزشكي و توليد لوازم پزشكي به دستاوردهاي قابل توجهي طي اين سال‌ها نایل آمده‌ایم و داراي تكنولوژي پيشرفته‌اي در اين زمينه هستيم.
ولادمير گونزالس كسادا با اشاره به دستاوردهاي كشورش در اين زمينه تصريح كرد: ما حتی توانستيم در دهه 90 اين تكنولوژي را به ايران ارايه دهيم و تعداد 300‌هزار پزشك كوبايي حرفه‌اي در سطح كشورهاي آسيايي و اروپايي به فعاليت مي‌پردازند و نيز در زمينه از بين بردن بيماري ابولا 300 پزشك كوبايي با ايجاد يك مركز در اين زمينه و تحقيقات و پژوهش به داشته‌هاي خوبي در اين زمينه دست يافتند تا جايي كه جان كري در يكي از سخنراني‌هايش به اين مطلب اعتراف كرده كه كشوري به كوچكي كوبا توانسته است با پژوهش‌هاي خود به يافته‌هاي چشمگيري در زمينه پزشكي و مهندسي پزشكي دست يابد.
اين مسئول با بيان اين مطلب كه در ديگر زمينه‌ها نيز ازجمله صنعت دستاوردهاي خوبي داشته‌ايم، اظهار تاسف كرد: متاسفانه فشار تحريم‌ها و كمبود مواد اوليه در اين خصوص باعث كاهش حركت صنعتي ما شده و گرنه تكنولوژي‌هاي لازم در اين زمينه در اين كشور وجود دارد.
گونزالس همچنين در ادامه اين گفت‌و‌گو با اشاره به رابطه اين كشور با ديگر كشورهای جهان افزود: ما داراي 130 سفارتخانه در كشورهاي مختلف در سراسر دنيا هستيم و خوشبختانه ونزوئلا نيز نقش بسيار خوب و جدي در ارتباط با كوبا داشته و با كشورهايي همچون روسيه، چين، كشورهاي آمريكاي لاتين و آمريكاي جنوبي ازجمله ونزوئلا، اكوادور، نيكاراگوئه، بوليوي و... رابطه خوبي داريم.
وي ادامه داد: طي اين سال‌ها رابطه بسيار خوب و جدي نيز با دولت ايران در بسياري از زمينه‌ها داشته‌ايم و متاسفانه ايران نيز به دليل اعمال تحريم‌ها از سوي آمريكا در وضعيت مشابه ما قرار دارد اما در روابط اقتصادي همچون مبادله كالا به كالا (تهاتر) در زمينه دريافت مواد پتروشيمي از ايران، روابط بين‌الملل، حقوق بشر و همچنين فعاليت‌هاي فرهنگي از يكديگر حمايت كامل مي‌كنيم.
گونزالس با اشاره به فعاليت‌هاي فرهنگي انجام شده بين دو ملت ايران و كوبا اظهار كرد: روابط فرهنگي بسيار خوبي بين دو كشور برقرار است و چه خوب مي‌شود ملت‌ها با سفر به كشور‌هاي يكديگر و آشنايي نزديك با قوم‌ها و مليت‌ها به مراوده با هم مي‌پرداختند و فقط به روزنامه‌ها و مجلات و همچنين سياست‌هاي القايي دولت‌ها اكتفا نمي‌كردند تا در ارتباط نزديك با يكديگر به شناخت بهتري دست مي‌‌يافتند.
اين مسئول ، ايجاد انجمن دوستي ايران و كوبا را گامي مثبت در اين زمينه ارزيابي و بيان كرد: خوشبختانه فعاليت شاعر ايراني‌ هادي خوانساري و كامليا دلجو در زمينه نقاشي توانسته نزديكي ملت ايران و ملت كوبا را بيشتر كند و گامي ارزشمند در اين زمينه است كه ما از آن غافل نيستيم.
اين مقام ارشد كوبايي در ايران در ادامه در پاسخ به اين سوال كه وضعيت 5 زنداني كوبايي دستگير شده در آمريكا چگونه است توضيح داد: متاسفانه درخصوص اين 5 زنداني بايد بگويم كه اين 5 نفر براي كشف توطئه تروريست‌هاي ضدانقلاب‌كوبايي خارج از كوبا كه در فلوريداي آمريكا به سر مي‌بردند با هماهنگي دولت آمريكا روانه اين كشور شدند و حتی به اطلاعات ايجاد بمب‌گذاري در 2 هتل‌ هاوانا نيز دست يافتند، اما دولت آمريكا با دستگيري اين 5 نفر به‌عنوان جاسوس باعث بي‌اعتمادي دولت كوبا به اين كشور شده است در حالي كه با هماهنگي‌هاي صورت گرفته اين افراد عازم فلوريدا شده بودند.
وي خبر داد 2 نفر از اين افراد بعد از طي مدت زنداني كه از سوي اين دولت براي آنها در نظر گرفته شده بود آزاد شدند و هم‌اكنون يكي از اين زنداني‌ها به 2 بار حبس ابد محكوم شده و يكي ديگر در ‌سال 2016 و ديگري در ‌سال 2024 آزاد مي‌شود.
وي در پايان گفت: ما ملت و دولت ايران را دوست و برادر خود مي‌پنداريم و اميدوارم هم ملت و دولت كوبا و هم ملت و دولت ايران هر چه زودتر از زيربار فشارها و تحريم‌هايي كه از سوي دشمن مشترك‌مان ايجاد شده رهايي يابند.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/12842/تأثير-تحريم‌هاي-آمريكا-بر-كوبا-