وزیر راه‌و‌شهرسازی انتقاد کرد
 
فساد در خصوصی‌سازی
 
ویترین جهان
 

شهروند|  خصوصی‌سازی بی‌حساب و کتاب موضوعی بود که عباس آخوندی، وزیر راه‌و‌شهرسازی نسبت به آن انتقادهای تند و تیزی مطرح کرد. آخوندی که در بیست‌و‌پنجمین همایش دریایی حاضر شده بود، با بیان این‌که به این نتیجه رسیده است که باید حرف‌هایش را بی‌پرده بزند، سیاست‌های واگذاری‌های دولتی را زیر تیغ انتقاد برد.
 وزیر راه‌و‌شهرسازی در این‌باره گفت: آنچه در ایران به اسم خصوصی‌سازی رخ داد، پریشانی به معنای مطلق بود و الان وقت آن است که بازنگری شود.
او در بیست‌وپنجمین همایش ارگان‌های دریایی با بیان این‌که بخش خصوصی ترجیع‌بند تمام سخنرانی‌ها شده اما به یک موضوع بی‌مفهوم تبدیل شده است، گفت: خارجی‌ها می‌گویند كه ایرانی‌ها هنر بالایی در قلب معانی دارند و به‌گونه‌ای معنا را تغییر می‌دهند که هیچ‌کس متوجه نمی‌شود این داستان چه بود و چه شد. از دیگر هنرمندی‌های ایرانی‌ها این است که هیچ‌کدام در جای خود نمی‌ایستند. آخوندی افزود: آیا ما می‌توانیم از معناپریشی در اقتصاد ایران فاصله بگیریم؟ اصلا خصوصی‌سازی به چه معناست؟ یک سوال ظاهرا آشکار و روشن است؛ اما بر این عقیده هستم که بسیار پیچیده و ابعاد آن در ایران به خوبی توضیح داده نشده است و دچار پریشانی معنایی در خصوص خصوصی‌سازی هستیم. وزیر راه‌و‌شهرسازی تأکید کرد: از ابتدا که خصوصی‌سازی مطرح شد تا اواخر ‌سال ۸۶ حدود یک‌میلیارد دلار از اموال دولتی واگذار شده بود اما تنها در دو ‌سال دولت دهم، ۹۹‌میلیارد دلار انباشت صنعتی ایران واگذار شد. آیا آنچه انجام شد، خصوصی‌سازی بود؛ مشخص است که واگذاری‌ها کاملا غیررقابتی و تحت‌عنوان پرداخت دیون دولت انجام شد. در این حالت بخش زیادی از اموال دولت متعلق به دستگاه‌های پاسخگو به مجلس خارج شده و به شبه‌دولتی‌های غیرپاسخگو به هر نهادی واگذار شد. آخوندی گفت: در این فرآیندها نه قیمت‌گذاری در بازار صورت گرفت و نه فرآیند رقابتی شکل گرفت و نه هیچ یک از مفاهیم رقابتی در ایران مستقر شد؛ ده‌ها‌میلیارد دلار از انباشت صنعتی ایران تحت‌ عنوان خصوصی‌سازی جابه‌جا شد. او تصریح کرد: من یکی از مدافعان سرسخت خصوصی‌سازی هستم اما آیا می‌شود از این پریشانی معنا دفاع کرد؟ آنچه در ایران رخ داد، پریشانی معنای مطلق بود و الان وقت آن است که بازنگری شود. وزیر راه‌و‌شهرسازی ادامه داد: این اتفاق در بستری رخ داد که آن بستر را مجموعه عوامل تشکیل می‌دادند. آن زمان که ۹۹‌میلیارد دلار واگذار شد هیچ‌کس مقاومت نکرد اما الان همه مخالفت می‌کنند.
پشت پرده واگذاری سهام مخابرات
آخوندی افزود: زمانی که مخابرات واگذار شد، من عضو شورای رقابت بودم؛ فکر می‌کنم این از مواردی است که باید مورد بحث کلی و جدی قرار گیرد. اگر شما نحوه این واگذاری را بررسی کنید، می‌بینید چگونه در این واگذاری، برخی افراد تحت عنوان عدم اهلیت در شب آخر خط خوردند و چگونه بعد از دریافت پیشنهادات جدید که با پیشنهادات اصلی مشترک‌المنافع بود، به طرفه‌العینی یک دستگاه برنده مزایده شد. علیرغم آن‌که آن زمان من ده‌ها بار به شورای رقابت شکایت کردم ولی حتی یک جلسه هم در شورای رقابت تشکیل نشد. به محض این‌که در یکی از جلسات شورای رقابت نتوانستم حاضر شوم، در همان جلسه رأی‌گیری شد و اکثریت اعلام کردند که واگذاری مخابرات صحیح بوده است و همه می‌دانند آن واگذاری اشتباه بود. آیا واقعا این واگذاری به بخش خصوصی صورت گرفت؟ خیر؛ این‌گونه نبود.
او یادآور شد: قبل از خصوصی‌سازی نیاز داریم امور بر مبنای بازرگانی اداره شود. بدون بازرگانی‌کردن مطلب هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد. اگر قرار باشد من تحت عنوان خصوصی‌سازی هزینه‌ام را به عهده دولت بیندازم، دخل و خرج خودم نباشم دیگر نامش خصوصی‌سازی نیست.
آخوندی تصریح کرد: ما در کشوری که هنوز داغ و درفش برای قیمت‌گذاری داریم، آیا صحبت از خصوصی‌سازی جای تأمل ندارد؟ مگر خصوصی‌سازی بدون رقابت ممکن است. آیا وقتی خواستیم وارد بخش خصوصی شویم، فرآیندهای خصوصی‌سازی را رعایت کرده‌ایم؟ این اتفاقات یعنی توضیح رانت.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/126561/فساد-در-خصوصی‌سازی