معاون میراث فرهنگی استان تهران:
 
خانه «نیما» هنوز ثبت ملی نشده است
 
خبر
 

ایلنا| در حالی ‌که چندی پیش اعلام شده بود كه خانه نیما یوشیج بار دیگر در فهرست آثار ملی ثبت شده اما معاون میراث فرهنگی تهران این خبر را رد کرد. بر این اساس پرونده‌ خانه‌ نیما در شورای ثبت و حریم سازمان میراث فرهنگی مطرح شده و با ثبت مجدد آن موافقت کرده‌اند ولی هنوز خبری مبنی بر ثبت مجدد آن به میراث فرهنگی اعلام نشده است.
خانه دزاشیب نیمایوشیج در تاریخ 15 آبان‌ سال جاری به دستور دیوان عدالت اداری و با پیگیری‌های مالک خانه (شریف‌نیوا) از فهرست آثار ملی کشور خارج شد و چندی پیش از سوی فرهاد نظری (مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی کشور) اعلام شد كه «خانه نیما یوشیج در کمیته میراث فرهنگی تهران مطرح و در کمیته ملی ثبت شد.» این در حالی است که سپیده سیروس‌نیا، معاون میراث فرهنگی استان تهران خبر داده که تا شماره‌ ثبت خانه صادر نشود، این خانه به فهرست آثار ملی کشور بازنمی‌‌گردد.
مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی کشور هم در این‌باره می‌گوید در حال حاضر معاونت حقوقی میراث در حال بررسی پرونده‌ خانه نیماست و دارد آن را دنبال می‌کند: «ممکن است به این نتیجه برسند که این خانه در فهرست آثار ملی بماند. ما منتظر نتایج بخش حقوقی هستیم. فعلا هنوز خبری مبنی بر ثبت مجدد این خانه به ما داده نشده و منتظریم که معاونت حقوقی بر سر این موضوع به نتیجه برسد.»
از سوی دیگر در این مدت هیچ‌کس نه در دفتر حقوقی میراث فرهنگی استان تهران و نه در اداره‌ کل سازمان شماره تماسی از این خانواده ندارد. از گفته‌های مسئولان نیز این‌گونه برمی‌آید که حداقل تا امروز به دنبال برقراریِ یک مکالمه کوتاه بر سر آینده‌ این خانه نبوده‌اند.
سیروس‌نیا در این‌باره می‌گوید: «هنوز میراث فرهنگی وارد هیچ‌گونه گفت‌وگویی با صاحبخانه نشده است و درباره‌ کاربری‌ آن نیز صحبتی درنگرفته ولی ما ترجیح می‌دهیم یک کاربری‌ فرهنگی به آن داده شود. ما مکاتبات‌مان را با شهرداری انجام داده‌ایم مبنی بر این‌که از صدور هر گونه مجوز ساختمانی پرهیز کند.»
به‌ گفته نظری هم اگر موضوع از طریق دفتر حقوقی به نتیجه برسد و این خانه مجددا ثبت ملی شود، احتمالا میراث فرهنگی و شهرداری نیز اقداماتی درخصوص معرفی، مرمت و ساماندهی این خانه برای حفظ آن انجام خواهند داد و قدم‌هایی برداشته خواهد شد.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/126538/خانه-«نیما»-هنوز-ثبت-ملی-نشده-است