دریاچه چیتگر هم آلوده شد
 
زنگ خطر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سراسر کشور
 
سازمان دامپزشکی کشور: سویه جدیدی از آنفلوآنزای پرندگان که قابلیت انتقال به انسان دارد وارد ایران شده است
 

شهروند| زنگ خطر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با رسیدن سرما به صدا درآمده است اما نه فقط در شهرهای شمالی. این ویروس اگرچه نقاطی مثل تالاب فریدونکنار را به دلیل سردنشدن هوا آلوده نکرده است اما در بسیاری از تالاب‌ها شایع شده و حتی به دریاچه مصنوعی تهران هم آمده است. تعداد زیادی از پرندگان وحشی مهاجر در استان گیلان جان خود را به دلیل ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند و برای همین است که رئیس اداره محیط‌زیست تهران می‌گوید تمام کشور به یک اندازه در معرض خطر شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است. وزارت بهداشت هم توصیه کرده که مردم از تماس با پرندگان وحشی خودداری کنند؛ هرچند احتمال انتقال ویروس آنفلوآنزای پرندگان «H5N6» به انسان بسیار ناچیز است. مسئولان در تلاش‌اند تا جلوی انتقال بیماری را به استان‌های دیگر بگیرند اما در عین حال می‌گویند: «هیچ چیزی قابل پیش‌بینی نیست.» با همه این حرف‌ها اما دیروز مدیرکل مبارزه با بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور از ورود سویه جدیدی از آنفلوآنزای پرندگان که قابلیت انتقال به انسان نیز دارد، خبر داد. علیرضا اکبرشاهی در این باره به «تسنیم» گفته است: «سویه جدید این ویروس «H5N6»  بوده و از پرندگان مهاجر به کشور آمده است. این سویه در سال 2014 نیز در کشور چین گزارش شده بود و کشور ژاپن اکنون با آن درگیری دارد و از 25 روز پیش انگلستان نیز با آن درگیری پیدا کرده است.» به گفته او این سویه در پرندگان حیات وحش تالاب بوجاق کیاشهر استان گیلان جداسازی شده است و قابلیت انتقال به انسان را دارد: «این سویه زمانی که در کشور چین شناسایی شده بود حتی مواردی از تلفات انسانی نیز داشته است.»
هرکس پرنده بی‌جان دید خبر دهد
محمدحسین بازگیر، رئیس اداره محیط‌زیست تهران روز گذشته به ایلنا گفت: « شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان فراتر از یک نقطه کوچک است و یک پرنده مهاجر ممکن است از 10 استان رد شده و چند استان را درگیر کند. نباید به این مسأله نقطه‌ای نگاه کنیم، تمام کشور به یک اندازه در معرض خطر است.» او با اشاره به شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سراسر کشور خبر داد که حدود دو هفته پیش در اطراف دریاچه خلیج‌فارس (منطقه 22) چند پرنده ناخوش پیدا و درنهایت تلف شدند: «لاشه این پرندگان بر حسب دستورالعمل به سازمان مرکزی فرستاده شد و متاسفانه بررسی‌ها نشان داد که یکی از آنها همین بیماری را داشته است. با این حال هنوز جای دیگری نکته مشکوکی مشاهده نشده است.» اداره‌کل محیط‌زیست استان تهران درحال انجام اقدامات پیشگیرانه‌ای برای باقی نقاط است و با دستگاه‌های مربوطه‌ای همچون دامپزشکی ارتباط گرفته و از آنجایی که دریاچه شهدای خلیج‌فارس از سوی شهرداری مدیریت می‌شود به آنها نیز در این خصوص اطلاع‌رسانی کرده‌ است. رئیس اداره محیط‌زیست تهران از همه شهروندان خواست در راستای شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با سازمان محیط‌زیست همکاری کنند و ادامه داد: «ما برای نظارت و پایش برنامه‌ریزی کرده‌ایم و همکاران ما در اماکنی که امکان وجود پرندگان وحشی وجود دارد نظارت را آغاز کردند که این شامل اطراف رودخانه‌ها هم می‌شود. از مردم خواهش می‌کنم هرجایی که مورد مشکوکی دیدند حتماً اطلاع‌رسانی کنند.» او ادامه داد: «شهروندان به هیچ‌وجه به پرندگان به‌خصوص پرندگان وحشی دست نزنند، زیرا ممکن است بیماری منتقل شود و در تماس با پرندگان اصول بهداشتی را رعایت کنند. همچنین قانون‌های موجود در مورد صید، شکار و پیشگیری را به صورت جدی مورد توجه قرار داده و پیشگیری کنند.» بازگیر با بیان این‌که مردم باید تا جای ممکن ارتباط با پرندگان را به حداقل برسانند، اضافه کرد: «این بیماری برای همه پرندگان است و فرقی نمی‌کند پرنده وحشی باشد. درحال حاضر در همه آبگیرها و همه عرصه‌ها پایش صورت می‌گیرد و توصیه اکید می‌کنیم که شهروندان هم به شکار و صید نروند.» بازگیر در واکنش به این سوال که آیا احتمال وجود آنفلوآنزای حاد پرندگان در کبوترهای شهری هم وجود دارد یا خیر ادامه داد: «ما تنها موردی که مشاهده کرده‌ایم درخصوص پرندگان آبزی بوده است و در رابطه با کبوترهای شهری هیچ نمونه‌ای به ما گزارش نشده است.»
فقط 18 مورد ابتلا به این بیماری گزارش شده اما احتیاط کنید
از سوی دیگر با شیوع این بیماری در بسیاری از تالاب‌ها و مرگ بسیاری از پرندگان وحشی محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به ایسنا گفت: «احتمال انتقال ویروس آنفلوآنزای پرندگان «H5N6» به انسان بسیار ناچیز است، اما همچنان لازم است که مردم از تماس و شکار پرندگان وحشی خودداری کنند و این موضوع را جدی بگیرند.» او با اشاره به مشاهده مواردی از ابتلای پرندگان به ویروس آنفلوآنزا در گیلان، درباره امکان انتقال ویروس «H5N6» که سبب ابتلای پرندگان به آنفلوآنزا می‌شود، ادامه داد: «تاکنون فقط ۱۸ مورد از ابتلا به این بیماری در دنیا گزارش شده و همه این موارد نیز در کشور چین اتفاق افتاده است. این ویروس توانایی انتقال به انسان را دارد، اما تا امروز این بیماری به جز چین در هیچ کشور دیگری مشاهده نشده است.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/126537/زنگ-خطر-آنفلوآنزای-فوق-حاد-پرندگان-در-سراسر-کشور