نگاهی به چهارراه استانبول
 
داستان تمام وسوسه‌های زمین!
 

 

مصطفی کیایی به همراه منوچهر ‌هادی را می‌توان بفروش‌ترین فیلمسازهای نسل نوی سینمای بدنه یا تجاری ایران دانست که خوب نبض مخاطب عام را می‌شناسند و در آثار اخیرشان توانسته‌اند با تزریق مایه‌های طنز و فانتزی فیلم‌های اجتماعی پرفروشی نیز بسازند. داستان مصطفی کیایی اما روشن‌تر و قابل تحلیل‌تر است. کیایی خوب قصه می‌گوید و خوب کشمکش و گره در فیلمنامه‌اش قرار می‌دهد و از این رو تماشاگر عام از روند فیلم‌های کیایی خسته نمی‌شود و طنازی‌ها و شیرینی‌های شخصیت‌های فیلم‌هایش که در بارکد و چهارراه استانبول بر عهده برادرش محسن کیایی بوده است، فضایی دلچسب و خوشایندي را برای تماشاگران فراهم می‌کند.
چهارراه استانبول که ردپایی از عدالتخواهی و مبارزه با فساد و شعارهای این‌چنینی فیلم خط ویژه، پیچیدگی داستانی و گره‌های متعدد فیلم عصر یخبندان و زوج تکراری و طناز رادان- کیایی را از فیلم بارکد در درون خودش دارد، فیلمی با ضرباهنگ تند و پلان‌های اغلب بسته با کاراکترهای متعدد است که طوری طراحی شده که ماجرای سوختن ساختمان پلاسکو را یادآور شود و بدین‌سان درامی پرشخصیت طراحی شده که همگی در چهارراه استانبول و ساختمان پلاسکو سرنوشت‌شان گره می‌خورد.
فیلم خیلی جذاب و بدون مقدمه زیاد شروع می‌شود و شخصیت‌ها و روابطشان به خوبی به مخاطب معرفی می‌شود تا زمانی که به ماجرای پلاسکو و فروریختن ساختمان می‌رسیم. ترسیم فضای آن اتفاق با توجه به ذهنیتی که تماشاگر از آن حادثه دارد، خیلی جذاب و واقعی از آب در نیامده و همچنین فضای شعاری و انتقادی که فیلم از زمان حادثه به بعد می‌گیرد تأثیر مخرب و معکوسی در باورپذیری و نزدیکی مخاطب با فیلم و کاراکترهایش دارد. چهارراه استانبول به نظر می‌آید زیادی کش می‌یابد و پرگویی شخصیت‌ها و نقشه‌های متعدد و پیچیده‌ای که شخصیت‌های اصلی فیلم در هنگام چنین حادثه مهیبی به ذهنشان متبادر می‌شود و سعی می‌کنند در آن شرایط چنین پلان‌هایی را طراحی کنند، سبب می‌شود نیمه دوم فیلم جذابیت نیمه اول را نداشته باشد و طراحی کاراکترهای متعدد که در نیمه نخست فیلم خلق شده به سختی و به زور در نیمه دوم سر هم بندی و به هم مربوط می‌شود تا چهارراه استانبول را نتوان با وجود استارهای متعدد و جذابیت‌های تبلیغاتی و غیرواقعی‌اش فیلمی درجه یک در کارنامه کیایی به حساب آورد.
البته با تمام این کاستی‌ها چهارراه استانبول از همین حالا یکی از مهمترین فیلم‌های ‌سال آینده از نظر جذب مخاطب و فروش در سینماها پیش‌بینی می‌شود.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/126410/داستان-تمام-وسوسه‌های-زمین!-