سرکه شیرین!
 

 

شهرام شهيد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ي طنزنویس [email protected]

آدم بعضی وقت‌ها بیخودی احساس می‌کند یک‌سری کارها هیچ وقت درست نمی‌شود و کسی راه‌حلی برای برخی مشکلات ندارد. اما تجربه نشان داده ما خیلی سخت می‌گیریم و اگر کمی آسان بگیریم مشکلات هم بی‌خیالی و بی‌توجهی ما را می‌بینند و دمشان را می‌گذارند روی کولشان و می‌روند. به قول سهراب سپهری چشم‌ها را باید شست/ جور دیگر باید دید.
یکی از این مشکلاتی که به نظر می‌آمد کلاف سردرگم است و چنان گره کور خورده که با هیچ دندانی باز نمی‌شود، مشکل اعتیاد است؛ اما بالاخره وزیر کشور در اقدامی بنیادین به ما نشان داد اگر جور دیگری به مسأله نگاه کرد و بهترین راه را برای آن یافت آن وقت مشکل اعتیاد خیلی راحت حل می‌شود.
ایشان همین چند روز پیش فرمودند: «بهترین راه مبارزه با اعتیاد، معتادنشدن است.»
دیدید؟ به همین راحتی. من و تیم شهرونگ بعد از این ماجرا نشستیم و گفتیم فکر کنیم مشکلات دیگر کشور را چطور حل کنیم. دیدیم این‌قدر راه‌های قشنگ برای مبارزه با ناهنجاری کشور داریم که چه بسا در ‌سال 1400 کاندیدای ریاست‌جمهوری شویم؛ با 8756 صفحه برنامه جامع برای حل کلیه مشکلات کشور.
مثلا ما فهمیدیم:
بهترین راه مبارزه با خشکسالی، نه بارورکردن ابرها، نه اصلاح و بهبود مدیریت آب در کشور و نه حتی تصحیح الگوی مصرف آب کشاورزی و شرب است؛ بهترین راه مبارزه با خشکسالی باریدن باران است.
بهترین راه مبارزه با افزایش آمار طلاق را هم پیدا کردم. لازم نیست زوج‌های جوان سطح توقع‌شان را پایین بیاورند یا به هم خیانت نکنند و...و...و...، بهترین راه برای پایین‌آوردن آمار طلاق این است که زوج‌ها از هم طلاق نگیرند.
بهترین راه مبارزه با کودک‌آزاری اما کمی پیچیده‌تر است؛ یعنی ما به این نتیجه رسیدیم برخلاف پیش‌بینی‌های اولیه بچه‌دار‌نشدن بهترین راه کاهش آمار کودک‌آزاری نیست بلکه بهترین راه این است که کودکان را آزار ندهیم.
اما در مورد کاهش آمار تصادفات رانندگی به‌ویژه در جاده‌ها هم راه‌حل داریم؛ یعنی برخلاف برخی مسئولان که معتقدند بهترین راه‌حل کاهش تصادفات جاده‌ای این است که مردم کمتر سفر بروند اما ما با کلی تلاش و پژوهش فهمیدیم بهترین راه کاهش میزان تصادفات رانندگی این است که مردم کمتر تصادف کنند.
در مورد اختلاس هم ما به راهکار جالبی رسیدیم. حتما شما هم از افزایش روز به روز حجم و میزان اختلاس در کشور اعصابتان خرد شده. نترسید. راه‌حل ما کولاک می‌کند. بهترین راه جلوگیری از اختلاس این است که کسی اختلاس نکند.
برای تیم‌های فوتبال هم نسخه می‌پیچیم. اگر تیمی به باختن عادت کرده و عن‌قریب است به دسته پایین‌تر سقوط کند دلیل نمی‌شود مربی را عوض کنید یا بازیکن جدیدی بخرید یا بازیکنان تیم را جریمه مالی کنید؛ البته گویا دوستان مدتی است از جادوگر هم استفاده می‌کنند اما راه‌حل ما فرای همه اینها است. بهترین راه عدم سقوط تیم به دسته پایین‌تر این است که تیم بازی‌اش را نبازد.
خلاصه به قول معروف «از کرامات شیخ ما این است/ سرکه را خورد و گفت شیرین است!»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/126293/سرکه-شیرین!