اخبار دیپلماسی
 

 

کنفرانس یورو مانی در پاریس
عراقچی: سیاست‌های ترامپ در قبال ایران مخرب است

ایسنا|  معاون وزیر امور خارجه کشورمان سیاست‌های رئیس‌جمهوری آمریکا در قبال ایران را غیرسازنده و مخرب توصیف کرد و گفت که اقدامات وی متن توافق هسته‌ای را نقض کرده است. عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه در سخنرانی در کنفرانس یورو مانی در پاریس‌ گفت که اگر غرب خواهان گفت‌وگو با ایران درباره دیگر مسائل است ابتدا باید موفقیت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را تضمین کند. وی تصریح کرد: «اکنون غرب از ما می‌خواهد تا وارد رایزنی‌هایی درباره مسائل دیگر شویم. پاسخ ما روشن است. ابتدا تضمین کنید که این توافق یک تجربه موفقیت‌آمیز است سپس ما درباره دیگر مسائل گفت‌وگو خواهیم کرد.» عراقچی ادامه داد: «سیاست دولت ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در قبال ایران غیرسازنده بوده و موجب نقض متن توافق هسته‌ای شده است.» رئیس‌جمهوري آمریکا به اروپایی‌ها هشدار داده است که اگر آنچه را وی نقاط ضعف توافق هسته‌ای می‌داند، اصلاح نکنند از این توافق خارج خواهد شد. معاون وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در حاشیه این کنفرانس در گفت‌وگو با رویترز تأکید کرد که ایران همواره برای بازگرداندن صلح و ثبات به منطقه پرمناقشه خاورمیانه تلاش کرده است. وی تصریح کرد: «ما همیشه با تروریسم مقابله کرده‌ایم. ایران همواره نقش کلیدی در برقراری صلح و ثبات در منطقه داشته است. هیچ ارتباطی میان توافق هسته‌ای و نقش ما در منطقه وجود ندارد.»

تلاش اتحادیه اروپا برای محافظت از شرکت‌هایش در صورت خروج آمریکا از برجام
ایسنا| یک مقام اتحادیه اروپا گفت که در صورت خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، بروکسل مقرراتی جدید را برای محافظت از شرکت‌های اروپایی در برابر پیامدهای تحریم‌های فرامرزی آمریکا وضع خواهد کرد. دنیس چایبی، رئیس کارگروه ایران در سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانسی با موضوع ایران در پاریس گفت که در صورت خروج آمریکا از برجام یکی از گزینه‌های این اتحادیه بازگرداندن مقررات مسدودکننده است که در‌ سال 1996 در جریان تحریم‌های اقتصادی واشنگتن علیه اروپا به تصویب رسید. چایبی تصریح کرد: «ما در حال بررسی یک‌سری احتمالات هستیم. این‌که بتوانیم با وجود این ابزار قانونی چنین کاری را انجام دهیم، پیچیده نیست و نیاز به بحث و رایزنی داخلی زیادی هم ندارد.» وی ادامه داد: «اتحادیه اروپا می‌تواند این مقررات را احیا کند یا باز گرداند؛ اما در صورتی می‌تواند این کار را انجام دهد که مشخص شود آمریکا در حال بازگرداندن تحریم‌های فرامرزی است و این تحریم‌ها اعمال خواهد شد.»

تکرار ادعای بی‌اساس عربستان علیه ایران
ایسنا| عربستان چهار شهروند خود را به همکاری با ایران به منظور انجام عملیات تروریستی در آن کشور متهم کرد. دادستانی کل عربستان مدعی شد که نظام ایران به منظور ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی در عربستان برخی عناصر تروریستی را در ایران آموزش داده‌اند تا بمب‌های C4 و TNT بسازند و در عربستان عملیات تروریستی انجام دهند. دادستانی عربستان چهار شهروند خود را به سفر به ایران به منظور فراری‌دادن برخی متهمان و قاچاق اسلحه از طریق خلیج‌فارس به عربستان متهم کرد. دادستان عربستان همچنین این شهروندان را به 22 اتهام ازجمله پیوستن به گروهک تروریستی به منظور مخالفت با دولت و حاکمان عربستان، ایجاد ناامنی و هرج‌و‌مرج، تخریب اماکن عمومی، فراری دادن برخی متهمان به ایران و سفر به ایران و عراق به منظور آموزش‌دیدن و انجام عملیات تروریستی در عربستان محکوم کرد. این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی ایران همواره خواستار صلح، ثبات و امنیت در منطقه بوده و تلاش‌های فراوانی برای ریشه‌کن‌کردن تروریسم کرده است. مقامات کشورمان همواره تأکید می‌کنند که جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه دخالتی در امور داخلی دیگر کشورها ندارد.

ترامپ ادعاهایش علیه ایران را تکرار کرد
ایسنا|  رئیس‌جمهوری آمریکا با تکرار ادعاهای خصمانه خود علیه کشورمان بار دیگر مدعی شد که از مردم ایران حمایت می‌کند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در مراسم سالیانه صبحانه دعای ملی به‌زعم خود به حمایت از مردم ایران، کوبا، ونزوئلا و کره‌شمالی پرداخت و در عین حال در ادعایی بی‌اساس و خصمانه گفت: «ما می‌دانیم که میلیون‌ها نفر در ایران، ونزوئلا، کوبا، کره‌شمالی و کشورهای دیگر از وجود حکومت‌های سرکوبگر و خشن رنج می‌برند؛ آمریکا در کنار این مردم ایستاده است.» رئیس‌جمهوري آمریکا پیش از این نیز این ادعاهای نخ‌نما و واهی خود را علیه کشورمان مطرح کرده و به‌ویژه در جریان برخی اعتراض‌ها در چند شهر ایران که در دی‌ ماه اتفاق افتاد، با تکرار ادعاهای خود به دخالت در امور داخلی کشورمان پرداخت.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/126242/اخبار----دیپلماسی