با وجود شکایت میراثی‌ها دو سازه غیرمجاز در باغ نگارستان تهران افتتاح شد
 
رستوران‌داری در باغ تاریخی
 

 

شهروند|  نامه اعتراضی و شکایت هم حریف رستوران‌سازی در باغ ملی نگارستان نشد. رستوران غیرمجاز باغ نگارستان تهران عصرجمعه افتتاح شد؛ مجموعه‌ای با دو ساختمان که آجر به آجرش تجاوز به حریم اثر ملی بوده و میراث فرهنگی تهران نتوانسته مانع ساخت آن شود و شهرداری هم سکوت کرده است. حالا منظر 200ساله باغ نگارستان مخدوش شده و با وجود شکایت میراث فرهنگی از دانشگاه تهران (که باغ در اختیار آن است)، قرار است بوی غذاهای مختلف در باغ بپیچد و کسب‌وکار غیرقانونی جدید، حسابی پول‌ساز باشد. رستوران‌سازی در فضای باز باغ نگارستان و افتتاح آن درحالی رخ می‌دهد که نام این باغ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و این یعنی هرگونه ساخت‌وساز در عرصه و حریم آن منوط به دریافت مجوز است.
ساخت دو ساختمان برای استفاده به‌عنوان کافه- رستوران از اردیبهشت آغاز و آذرماه در مراحل پایانی افتتاحش خبرساز شد. پیش از این، اداره میراث فرهنگی تهران سه‌بار در این‌باره نامه نوشت و اخطار داد اما مسئولان باغ به موضوع توجهی نکردند و کار تا آن‌جا پیش رفت که میراث فرهنگی از معاونت فرهنگی دانشگاه تهران شکایت کرد اما اینها تاثیری در عملیات اجرایی در عرصه اثر ملی نداشت. این تخلف در بنایی رخ می‌دهد که فتحعلی‌شاه قاجار به‌ سال ۱۲۲۲ هجری- قمری دستور ساختش را داد که اقامتگاهی تابستانی باشد.
حالا که کافه - رستوران افتتاح شده و کار از کار گذشته است، مدیرکل میراث فرهنگی استان هم به درخواست «شهروند» برای توضیح درباره آخرین اقدامات برای جلوگیری از این اقدامات غیرقانونی پاسخ نمی‌دهد.
نامه پشت نامه
مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران در تاریخ ۳۱ مرداد در نامه‌ای به مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران درباره توسعه کافی‌شاپ مجموعه، صراحتا به برگشت‌ناپذیربودن این سازه و مخدوش‌شدن سیمای بصری باغ تاریخی نگارستان اشاره و مخالفت خود را اعلام کرده است. در این نامه از معاون فرهنگی دانشگاه تهران درخواست شده با جمع‌آوری سازه و رفع آسیب‌ها، وضع باغ را به شکل پیشین برگردانند. در تاریخ ۴ آذرماه از محسنی، شهردار منطقه ۱۲ خواسته شده تا عملیات ساخت‌وساز در این محدوده متوقف شود و هیچ‌گونه مجوزی برای انجام عملیات ساختمانی تا صدور مجوز از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران صادر نشود.
از سویی در نامه‌ای از طرف سپیده سیروس‌نیا، معاون میراث فرهنگی استان تهران و به امضای رجبعلی خسروآبادی مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران به سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران مسئولان میراث فرهنگی تأکید کرده‌اند. با توجه به محل قرارگیری بنای درحال توسعه و مخدوش‌کردن سیمای بصری محدوده مذکور و برگشت‌ناپذیری سازه درحال احداث ضمن مخالفت با احداث بنایی در دست اقدام مقتضی است سریعا نسبت به اعاده حالت اولیه و رفع آسیب‌های وارده به فضای سبز محدوده مذکور اقدام لازم به عمل آید.
با ادامه بی‌اعتنایی معاون فرهنگی دانشگاه تهران به نامه‌های پیشین، مدیرکل میراث فرهنگی تهران در ۱۳ آذرماه 96 در نامه دیگر توقف ساخت‌وساز و جمع‌آوری سازه احداث‌شده را خواستار شد. در این نامه‌ خطاب به سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران آمده است: «عطف به نامه مورخ ۴ آذرماه مدیریت بافت و بناهای تاریخی شهرداری تهران و پیرو نامه ۲۱ مرداد و ۲۲ شهریور به آن معاونت و نامه مورخ ۳۰ مهرماه خطاب به شهرداری منطقه ۱۲ درخصوص احداث کافی‌شاپ در محوطه باغ موزه نگارستان متاسفانه عملیات ساخت‌وساز قبل از تصویب هرگونه طرحی درحال انجام است که ضروری است هرچه سریع‌تر نسبت به توقف عملیات اجرایی انجام یافته و اعاده به حالت اولیه و رفع آسیب‌های وارده اقدام لازم صورت گیرد.»
رجبعلی خسروآبادی در نامه‌ای به شهردار منطقه ۱۲ با اشاره به ثبت‌ملی‌بودن محوطه باغ نگاستان خواستار توقف عملیات و ارایه طرح این ساخت‌وساز به میراث فرهنگی شده بود و همچنین معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران هم در نامه‌ای به قید فوریت خطاب به شهردار منطقه ۱۲ خواستار جلوگیری از ساخت‌وساز در باغ نگارستان شده بود، اما هیچ ‌کدام از این نامه‌ها جلوی اقدامات غیرقانونی و تجاوز به حریم این بنای تاریخی را نگرفت.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/120908/ رستوران‌داری-در-باغ-تاریخی