اخبار جهان
 

 

ژاپن: آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی تهدیدی حتمی هستند
ایسنا| پارلمان ژاپن اعلام کرد که آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی یک تهدید حتمی علیه ژاپن هستند. این بیانیه پارلمان ژاپن درحالی صادر شده که شینزو آبه، نخست‌وزیر این کشور گفته گفت‌وگو با کره‌شمالی بی‌معناست. پارلمان ژاپن به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را در اعتراض به آزمایش اخیر موشک بالستیک قاره پیما از سوی کره‌شمالی تصویب کرد. در این بیانیه آمده است: «این آزمایش موشکی نشان داد که پیونگ یانگ برنامه‌های اتمی و موشکی خود را ادامه می‌دهد و تهدیدی غیرمنتظره، جدی و حتمی علیه امنیت در منطقه محسوب می‌شود.» در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: «این یک چالش جدی برای جامعه بین‌الملل است که غیرقابل تحمل است.» تنش در شبه جزیره کره پس از آزمایش موشک بالستیک قاره پیمای روز چهارشنبه از سوی پیونگ یانگ شدت یافته است. دیروز آمریکا و کره‌جنوبی رزمایش مشترک خود را با حضور جنگنده‌ها و نیروهای زیادی آغاز کردند. آبه قول داده تا زمانی که اوضاع تغییری نکند به فشارهایش بر کره‌شمالی ادامه دهد. وی در پارلمان ژاپن گفت: «برای آن‌که کره‌شمالی سیاست‌هایش را تغییر دهد، ما باید به اقداماتمان علیه این کشور ادامه دهیم. گفت‌وگو برای به دست آوردن راه حلی درباره کره‌شمالی بی‌معناست.»

شرط آمریکا برای بهبود روابط با روسیه
ایسنا| سفیر آمریکا در روسیه، شرایط واشنگتن را برای تقویت و بهبود روابط با مسکو عنوان کرد. جان‌هانتسمن در گفت‌وگو با خبرگزاری ودوموستی گفت: «حل و فصل وضع در اوکراین یک موضوع مهم برای بازسازی روابط روسیه و آمریکا است.»
وی افزود: «دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا منجر به وضعیتی شده که روابط بین دو کشور به پایین‌تر سطح ممکن رسیده است.» سفیر آمریکا تصریح کرد: «با این وجود دلیل اصلی سردی روابط دو کشور وضع در اوکراین است، اما بی‌اعتمادی را نیز باید به سبد مراودات دو کشور اضافه می‌کنیم، اگر این موضوعات را حل‌وفصل نکنیم، نمی‌توانیم با یکدیگر به نتیجه برسیم.» هانتسمن ادامه داد: «وضعیت در اوکراین همچنان پیچیده است، پیشرفت قابل توجهی وجود ندارد، اوکراین شاید تنها موضوع مهمی است که می‌تواند فصل جدیدی را در روابط دوجانبه میان مسکو و واشنگتن باز کند، درحال حاضر این حداقل تصور ما در ایالات متحده آمریکا است.» به گفته وی اعتماد بین روسیه و ایالات متحده آمریکا در حد صفر است.

انتقاد رئیس‌جمهوری آلمان از توییت‌های دونالد ترامپ
ایسنا| رئیس‌جمهوری آلمان در مراسم اهدای جایزه «ماریون دونهف» در شهر‌هامبورگ، از «توییت‌های اول صبح» دونالد ترامپ انتقاد کرد. فرانک والتر اشتاینمایر، رئیس‌جمهوری آلمان در مراسم اهدای جایزه ماریون دونهف به روزنامه نیویورک تایمز، در بخش‌هایی از سخنان خود، به انتقاد از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و کشمکش او با رسانه‌ها اشاره کرد. ترامپ بارها در توییتر خود، نیویورک تایمز را «بدبخت» خوانده است. رئیس‌جمهوری آلمان اظهار کرد، آزادی مطبوعات حتی در دموکراسی‌ غربی نیز مورد هجوم قرار می‌گیرد؛ حتی اگر این حمله‌ «تنها درحد اشاره و در یک توییت اول صبح» باشد. وی ادامه داد، هیچ رأی‌دهنده و هیچ رئیس جمهوری نمی‌تواند به خود اجازه دهد که ناآگاه بماند. دین باکه، رئیس ویراستاران نیویورک‌تایمز پس از دریافت جایزه این نشریه گفت، درحالی‌که بسیاری از روزنامه‌ها در سراسر جهان برای حفظ مخاطب خود تقلا می‌کنند، از زمان پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ‌سال گذشته، ۶۰۰‌هزار نفر به مخاطبان نیویورک تایمز اضافه شده‌اند.

رئیس سیا: پاکستان علیه تروریسم اقدام نکند آمریکا وارد عمل می‌شود
ایسنا| رئیس سازمان سیا اعلام کرد: «اگر پاکستان اقدامی علیه تروریسم در خاکش نکند ما تضمین لازم را خواهیم داد که مأمن‌های امن تروریستی دیگر وجود نداشته باشد.» مایک پامپئو، رئیس سازمان سیا آمریکا اعلام کرد: «اگر پاکستان نتواند اقدامی علیه مأمن‌های امن تروریستی در این کشور انجام دهد ما همه کاری را انجام خواهیم داد تا این ضمانت را بدهیم که دیگر آنها وجود نخواهند داشت.» رئیس سازمان سیا این اظهارات را درحالی بیان کرد که جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا به پاکستان سفر کرده است. پامپئو اضافه کرد: «ماتیس در این سفر خود از ابتدا با ملایمت از پاکستان این درخواست را خواهد داشت.» پامپئو تأکید کرد: «اگر پاکستانی‌ها نتوانند به این هدف دست یابند ما هرکاری را انجام خواهیم داد تا مطمئن شویم که دیگر این مأمن‌ها وجود ندارند.»
ترامپ پیشتر در انتقاد از نقش پاکستان برای ایجاد امنیت در منطقه اعلام کرده بود: «ما میلیاردها دلار به پاکستان پرداخت می‌کنیم اما همزمان آنها میزبان تروریست‌های بسیاری هستند که ما با آنها درحال جنگیم.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/119432/اخبار--جهان