ورق عبدالله صالح برگشت
 
رئیس‌جمهوری پیشین یمن روز شنبه خطاب به مقامات عربستان گفته بود «ورق را در یمن برمی‌گردانم»
 

شهروند | روز گذشته در حالی که جنگنده‌های ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، پایتخت یمن را بمباران می‌کردند، شبه‌نظامیان حوثی، خانه علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری پیشین یمن را منفجر کردند.
وزارت کشور دولت حوثی‌ها که در صنعا، پایتخت یمن مستقر است، با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری پیشین این کشور کشته شده است.
در درگیری‌های مسلحانه خونباری که صبح دوشنبه در صنعا بین طرفداران علی عبدالله صالح و جنبش انصارالله یمن اتفاق افتاد، ابتدا خبر رسید که خانه رئیس‌جمهوری پیشین یمن منفجر شده و سپس وزارت کشور دولت یمن در صنعا با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که علی عبدالله صالح در این درگیری‌ها در حین فرار کشته شده است.
در این اطلاعیه آمده است: «علی عبدالله صالح و چند تن از همراهانش پس از آن کشته شدند که شبه‌نظامیان خود را به قتل مردم و راهزنی واداشتند و با کشورهای متجاوز همکاری کردند.»
رادیوی انصارالله اعلام کرده که به‌ زودی از طریق شبکه تلویزیونی انصارالله یمن تصاویری از جنازه رئیس‌جمهوری پیشین یمن و رهبر حزب «کنگره عمومی خلق» به نمایش گذاشته می‌شود. رسانه‌های انصارالله تصاویر و بخش‌هایی از یک فیلم را منتشر کردند که گفته می‌شود متعلق به جسد صالح است. در این فیلم می‌توان دید که گروهی جنازه رئیس‌جمهوری پیشین یمن را در میان پارچه گلداری قرار داده‌اند و با گفتن «الحمدلله» او را مقابل دوربین به نمایش عموم درآورده‌اند.
حزب «کنگره عمومی خلق» (حزب صالح) ابتدا خبر کشته‌‌شدن علی عبدالله صالح را تکذیب کرده بود اما ساعتی بعد اعلام کرد که رئیس‌جمهوری پیشین یمن در خارج از صنعا به قتل رسیده است. حزب «کنگره عمومی خلق» اعلام کرده که علی عبدالله صالح همراه با یاسر العوادی، دبیرکل حزب «کنگره عمومی خلق» در جنوب صنعا به قتل رسیده است.
طرفداران علی عبدالله صالح از چند روز پیش با انصارالله درگیر شده‌اند. در این میان این درگیری‌ها به خارج از شهر صنعا نیز گسترش پیدا کرده است.
در درگیری‌های 5 روز گذشته در صنعا، پایتخت یمن، 125 غیرنظامی کشته و 238 نفر نیز زخمی شده‌اند.
همزمان با این تحولات جنگنده‌های شکاری ائتلاف عربی به رهبری عربستان‌سعودی از شامگاه گذشته تا صبح دوشنبه اهدافی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی صنعا و وزارت کشور را بمباران کرده‌اند.
خبرگزاری شینهوا گزارش داده که سفارت ایران نیز آتش گرفته است. وزارت خارجه ایران اما این خبر را تکذیب کرده است.
علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری پیشین یمن و رهبر حزب «کنگره عمومی خلق» روز شنبه در یک نطق تلویزیونی از ائتلاف عربی به رهبری عربستان‌سعودی خواسته بود که بمباران یمن را متوقف کند و محاصره این کشور را از میان بردارد که او نیز در مقابل، در یمن «ورق را برگرداند.» سخنگوی انصارالله این سخنان را «کودتای صالح علیه شراکت و اتحاد ما» خواند و عبدالمالک الحوثی، رهبر انصارالله هم علی عبدالله صالح را دعوت به مذاکره کرد.
ائتلاف رهبری عربستان اما در بیانیه‌ای از سخنان صالح به خاطر «به ‌دست‌‌گرفتن رهبری» استقبال کرد. در این بیانیه آمده بود که تصمیم کنگره عمومی خلق برای به دست‌گرفتن رهبری یمن به سود مردم این کشور است و یمن را از خطر شبه‌نظامیان حوثی رهایی می‌دهد.
درگیری‌ها بین طرفداران علی عبدالله صالح و نیروهای انصارالله بعد از این نطق تلویزیونی شدت بیشتری گرفت. روز یکشنبه گزارش شد که نیروهای حوثی پس از چهار روز جنگ شهری در صنعا موفق شده‌اند نیروهای وفادار به آقای صالح را از بخش‌های زیادی از شهر به عقب برانند و به اقامتگاه آقای صالح نزدیک شوند.
شبکه الجزیره گزارش داده که در این مدت انصارالله موفق شده کنترل بیشترین محلات شهر صنعا را در دست بگیرد.
یکی از اعضای انصارالله به شبکه الجزیره گفته است: «جز چند محله، باقی محلات را انصارالله در دست گرفته است. بخش‌های مهمی از جنوب صنعا، ازجمله «محله بسیار استراتژیک» المصباحی که با خانه صالح فقط ۲۰۰متر فاصله دارد، تحت کنترل انصارالله است.»
استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که در اثر تشدید درگیری‌ها بین طرفداران انصارالله و علی عبدالله صالح و بمباران‌های ائتلاف عربی، رفت‌وآمد مردم در صنعا مختل شده است. علاوه براین، آمبولانس‌ها و تیم‌های امدادگر به مجروحان دسترسی ندارند.
همزمان گزارش شده که عبدربه منصور‌هادی، رئیس‌جمهوری دولت یمن که مورد حمایت عربستان است، به نیروهای وفادار به خود در «مأرب» دستور داده به سوی صنعا حرکت کنند. فرماندهی ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن هم به غیرنظامیان هشدار داده که از مراکز تجمع نیروهای انصارالله دست‌کم 500متر فاصله بگیرند.
از ماه مارس ۲۰۱۵ که ائتلاف عربی حملات خود به یمن را آغاز کرد، بیش از ۱۰‌هزار نفر درجنگ یمن کشته شده‌اند. به گفته سخنگوی صلیب‌سرخ جهانی در ژنو، بیمارستان‌های صنعا از امکانات کافی برخوردار نیستند. صلیب‌سرخ جهانی در نظر دارد با ارسال کیسه‌های پلاستیکی برای حمل جنازه‌ها و تأمین سوخت ژنراتورهای برق به بیمارستان‌های صنعا کمک کند. به گزارش خبرگزاری رویترز در درگیری‌های اخیر در صنعا بیش از یکصد نفر کشته شده‌اند. سازمان ملل، یمن را به‌عنوان اصلی‌ترین بحران انسانی در جهان با ۱۷‌میلیون نفر نیازمند به غذا رتبه‌بندی کرده است. هفت‌میلیون نفر از مردم یمن در معرض خطر گرسنگی قرار دارند.
بیش از دو‌هزار نفر از مردم یمن بر اثر بیماری وبا جان باخته‌اند. نزدیک به یک‌میلیون نفر در این کشور به این بیماری مبتلا شده‌اند.

زندگی علی عبدالله صالح

علی عبدالله صالح نخستین رئیس‌جمهوری «جمهوری یمن» بود که از ‌سال ۱۹۹۰ تا ۲۷ فوریه ۲۰۱۲ بر این کشور حکم راند. با شروع انقلاب‌های بهار عربی در‌ سال ۲۰۱۱، صالح اعتراضات مردمی در کشورش را ابتدا سرکوب کرد اما درنهایت با فشارهای خارجی و ادامه اعتراضات داخلی در ژانویه ۲۰۱۲ و پس از اعطای مصونیت قضائی از سوی پارلمان از قدرت کناره‌گیری کرد اما همچنان یکی از پرنفوذترین چهره‌ها در عرصه سیاسی و نظامی یمن محسوب می‌شد. عبدالله صالح در جریان حمله‌ای که روز ۳ ژوئن ۲۰۱۱ میلادی و در جریان تظاهرات‌های مردمی به مسجد مجتمع ریاست‌جمهوری یمن انجام شد، بشدت دچار سوختگی و جراحت شد که با هزینه عربستان و در بیمارستان‌های این کشور معالجه شد. او پس از کناره‌گیری درحالی ‌که بسیاری از مولفه‌های قدرت را برای خود نگه داشته بود، به مخالفت با عبدربه منصور‌هادی، رئیس‌جمهوری جدید یمن پرداخت که معاون خود وی و از اعضای ارشد حزب کنگره بود. این اختلاف درنهایت به آن‌جا انجامید که در‌ سال ۲۰۱۴ ائتلافی میان او و انصارالله که دشمنان سابق صالح محسوب می‌شدند، شکل گرفت و هر دو وارد جنگی با منصورهادی و حامیان خارجی او به‌ویژه عربستان و امارات شدند. علی عبدالله صالح از چند روز پیش این هم‌پیمانی خود را با انصارالله به هم زد و در صنعا بین نیروهای وفادار به او و انصارالله جنگ در گرفت که درنهایت به کشته‌شدن وی در یکی از درگیری‌های پس از حوادث صنعا انجامید.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/119423/ورق-عبدالله-صالح-برگشت