پرفروش‌ترین مستندهای اکران‌شده
 

 

آی آدم ها
پولاد امین | آی آدم‌ها به‌عنوان پرفروش‌ترین فیلم مستند اکران شده در ایران با حدود شصت میلیون تومان فروش؛ مستندی ۶۵ دقیقه‌ای است از رخشان بنی اعتماد که در راستای معرفی پروژه ساخت و تجهیز بیمارستان فوق تخصصی جراحی اطفال زنجیره امید ساخته شده است. رخشان بنی‌اعتماد مستند آی آدم‌ها را ستایشی از انسان و نشانه عشق به انسان خوانده است.
بنی اعتماد درباره  داستان شکل گیری فیلم مستند آی آدم ها گفت:  مدتی قبل از یک نفر پرسیدم چرا نام زنجیره امید را برای این موسسه انتخاب کرده اند و او بیان کرد در گذشته و در دوران دانشجویی بچه های بیماری را از آفریقا شناسایی می کردند و برای درمان به فرانسه می آوردند، در این پروژه خانواده های فرانسوی با معرفی بیمارستان سرپرستی کودکان بیمار را بر عهده می گرفتند تا این کودکان بعد از درمان دوباره به کشورشان بازگردند. این زنجیره، زنجیره امید انسانی بود. اگر مستند آی آدم ها بتواند به عنوان یک حلقه از این نیروی عظیم انسانی جمعیتی را که در این مراسم حضور دارند به این زنجیره وصل کند یعنی من توانسته‌ام کار خود را به خوبی انجام دهم.

مدار صفر درجه- ملف گند
دومین مستند پرفروش ایران چهل و پنج میلیون تومان فروخته. این مستند ساخته محمود رحمانی روایت کودکی محمد غدیرزاده در دوران جنگ است که زندگی خود را در یک پلان روایت می‌کند. این فیلم در حضورهای بین المللی‌اش موفق به کسب جوایز متعددی از جمله جایزه بهترین فیلم جشنواره حقوق بشر نورنبرگ، جایزه ویژه هیات داوران جشنواره مونیخ، جایزه ویژه هیات داوران جشنواره میلینیوم و جایزه منتقدان جشنواره میلینیوم شده است... محمود رحمانی علاوه بر مُلفِ گند تا کنون فیلم‌های مدار صفر درجه، مادرم بلوط و نفت سفید را نیز کارگردانی کرده است.

من ناصرحجازی هستم
با حدود چهل میلیون تومان فروش؛ این فیلم به کارگردانی نیما طباطبایی داستان زندگی ناصر حجازی بهترین دروازه‌بان قرن آسیا را در پنج فصل با نام‌های: من رؤیایی دارم، آخرین مرد مقاوم، سهراب کشی، از استقلال تا استقلال و پرواز عقاب به تصویر کشیده است که از طریق اکران در گروه سینماهای هنر و تجربه و هم چنین شبکه نمایش خانگی در اختیار مخاطبین قرار گرفت. نسخهٔ سینمایی آن ۱۰۸ دقیقه و نسخهٔ DVD مربوط به شبکهٔ نمایش خانگی ۱۶۵ دقیقه است. نکته مهم در مورد این فیلم این که کارگردانش کوتاه‌زمانی پس از ساخت قسمت اول  من ناصر حجازی هستم درگذشت...

شش قرن و شش سال
این فیلم به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مجتبی میرتهماسب با فروشی در حدود سی میلیون تومان؛ نگاهی دارد به بازسازی موسیقی رایج در شش قرن گذشته؛ که ساخت آن شش سال زمان برده است. این فیلم مستند تاکنون سیمرغ بلورین جایزه‌ ویژه هیات داوران جشنواره فیلم فجر، جایزه جشن مستقل مستند شانزدهمین جشن خانه سینما، تندیس بهترین پژوهش از هشتمین دوره‌ جشنواره‌ بین‌المللی سینماحقیقت، جایزه‌ عمر خیام نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی اهواز، جایزه نتپک (شبکه ارتقای سینمای آسیا)، بهترین فیلم مستند جشنواره بین‌اللملی باستان‌شناسی TAK آمریکا و... را دریافت کرده است.

آتلان
فیلمی به کارگردانی و تهیه کنندگی معين کريم الديني با فروشی قابل قبول که به رابطه عاشقانه و عاطفی اسب و سوار می پردازد. فیلم داستان علی، پدرش و برادرانش را روایت می‌کند که مربی اسب هستند و اسب تمام هستی آنهاست. ایلحان نام اسبی است که مقام‌های زیادی نصیب خانواده آنها کرده است. علی قرار است با پولی که از جوایز ایلحان و بقیه اسب‌ها در می آورد ازدواج کند اما همیشه در کورس همه چیز بر وفق مراد پیش نمی رود. ایلحان در شرایط پیش بینی نشده ای قرار می گیرد و علی می جنگد برای قهرمانی اسبش...


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/119330/پرفروش‌ترین-مستندهای-اکران‌شده