توضيح شهردار تهران درباره انتصابات، خطوط مترو و بدهي‌هاي شهرداري
 
خطوط ناايمن مترو را تعطيل مي‌كنيم
 
در انتصابات، اصلاح‌طلب يا غير اصلاح‌طلب‌بودن مدنظر نيست بعضی مدیران قالیباف مدیران خوبی بودند
 

شهروند| درست چهار ماه از آن روزي كه محمدباقر قاليباف، شهردار سابق تهران 22 كيلومتر از خط هفت تهران را به بهره‌برداري رساند، گذشته است و دو ماه از زمان بهره‌برداري خط هشت متروي تهران. حالا اما محمد‌علي نجفي، شهردار تهران معتقد است كه به احتمال زياد ايراداتي به اين خطوط وارد است كه اگر اينطور باشد خطوط را به‌ طور موقت تعطيل مي‌كند. او دیروز در حاشیه جلسه هیأت دولت در این‌باره گفت: «درباره ایمنی بعضی از خطوط مترو هم اعضای شورای شهر و هم وزارت کشور ایراد گرفتند که ما تیم فنی تشکیل دادیم که این موضوع را بررسی کنند که به احتمال قوی نتیجه بررسی‌ها این است که این ایرادات وارد است و اگر وارد باشد، ما این خطوط را برای دوره‌ای موقت تعطیل می‌کنیم تا این ایرادات برطرف شود؛ چراکه حفظ جان شهروندان و ایمنی این خطوط مهمتر از هر مسأله‌ای است.» خط هفت متروي تهران وقتي افتتاح شد، پله فرار و هواكش نداشت و تنها سه ساعت در روز به مسافران سرويس مي‌داد با سه رام قطار. بر اساس گزارشي كه 21 خرداد با «عنوان نگاهی جامع بر عملکرد خط هفت مترو تهران» تهيه شد و به دست رئيس كميسيون سلامت شوراي شهر تهران در دوره چهارم رسيد، پيشرفت تجهيزات تنها 7‌درصد بود در حالي که باید به 60‌درصد مي‌رسيد و از منظر مهندسی و تامین، طبق برنامه پیشرفت مورد انتظار 73‌درصد بود اما در واقعيت تنها 9‌درصد پيشرفت كرده بود. در فاز يك هواكش هم باید به 87‌درصد پيشرفت فيزيكي مي‌رسيد اما 14‌درصد بود. البته مسئولان شهرداري تهران اين گزارش را تكذيب كردند و حتي در پايان جلسه شوراي شهر مديرعامل متروي تهران و معاون شهردار تهران با رئيس كميسيون سلامت شورا درگير شدند.  
تذكرات اما به اين خط پايان نيافت و محسن‌ هاشمي رفسنجاني جزو نخستین كساني بود كه پيش از انتخابات شوراها اعلام كرد كه تعطيل‌كردن خط هفت جزو نخستين اقداماتي است كه شهردار آينده تهران بايد انجام دهد.
در شوراي پنجم هم تا به حال چندين‌بار اعضا ازجمله محمد عليخاني، رئيس كميسيون حمل‌ونقل و افرادي مانند شهربانو اماني گفته‌اند كه خط هفت بايد تعطيل شود. خط هشت متروي تهران هم البته يكي از خطوط پرچالش بود كه حتي دادستاني هم به نداشتن امنيت در آن ورود كرد و از شهرداري خواست تا در صورت افتتاح مسئوليت امنيت مردم را بر عهده بگيرد. محسن پورسيد آقايي يكي از مردان محمد‌علي نجفي در معاونت حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران هم گفته است: «تكليف ايمني برخي خطوط مترو پس از بررسي كميته‌اي فني تا دو هفته بعد مشخص مي‌شود.» او روز سه‌شنبه در پاسخ به سوال «شهروند» توضيح داد كه خطوط متروي تهران نه‌تنها طبق ادعاي مديران قبلي شهرداري تمام نشده است كه همگي ناقص و ناايمن افتتاح شده است. حالا شهردار تهران در حاشيه جلسه هيأت دولت در پاسخ به سوالي در اين‌باره به تعطيلي خط هفت متروي تهران اشاره كرد: «در رابطه با ایمنی بعضی از خطوط مترو هم اعضای شورای شهر و هم وزارت کشور ایراد گرفتند که ما تیم فنی تشکیل دادیم که این موضوع را بررسی کنند که به احتمال قوی نتیجه بررسی‌ها این است که این ایرادات وارد است و اگر وارد باشد، ما این خطوط را برای دوره‌ای موقت تعطیل می‌کنیم تا این ایرادات برطرف شود؛ چراکه حفظ جان شهروندان و ایمنی این خطوط مهمتر از هر مسأله‌ای است.»
استعفاي مديرعامل متروي تهران
همزمان با انتقاداتي كه بر ايمني و تكميل نبودن خطوط متروي تهران مي‌شود، ‌هابيل درويش، مديرعامل متروي تهران سرانجام ديروز بعد از يك هفته شايعه، نامه استعفاي خود را روانه دفتر شهردار تهران كرد. در بخشی از استعفای درویش آمده است: «اکنون که به لطف پروردگار و تکیه بر تفکر و مدیریت جهادی و به همت همکاری مخلص و خدوم در مجموعه شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه و مدیریت شهری، این اقدام بزرگ به سرانجام رسیده و با عنایت به پاره‌ای از موضوعات شخصی از ادامه همکاری در شهرداری تهران معذورم و بدین وسیله استعفای خود را تقدیم می‌کنم.» جالب اينكه‌ هابيل درويش در نامه استعفاي خود به تكميل بخش شمالي و جنوبي خط يك مترو به ‌طور كامل، تكميل خط چهار متروي تهران و ايستگاه‌هاي باقيمانده به ‌طور كامل، احداث و بهره‌برداري كامل خط سه مترو به طول 27 كيلومتر، احداث و بهره‌برداري كامل خط ويژه فرودگاه مهرآباد، احداث و بهره‌برداري كامل خط هفت مترو به طول 22كيلومتر، احداث و بهره‌برداري خط حرم مطهر حضرت امام-شهر آفتاب و فرودگاه حضرت امام‌خميني به طول 32 كيلومتر و پيشرفت قابل ‌توجه ادامه خط مذكور، اتمام عمليات عمراني خط 6 مترو به طول 31 كيلومتر و انعقاد و تحويل بيش از 450دستگاه واگن نو براي كلانشهرهاي تهران و مشهد مقدس و افزايش سهم بومي‌سازي تا حدود 50‌درصد توليد داخل اشاره كرده است.
اولویتم برای انتخاب از بدنه شهرداری است
شهردار تهران به دليل انتصاب‌هاي خود در شهرداري تهران كه تا همين حالا تقريبا به 20 مورد رسيده است، چند وقتي است كه مورد انتقاد است؛ چرا كه انتخاب‌ها اغلب از مجموعه مديران شهرداري است و برخي اعضاي شوراي شهر معتقدند كه انتخاب‌هاي شهردار نبايد از ميان مديران محمدباقر قاليباف باشد. او ديروز در اين‌باره هم توضيحاتي را ارایه كرد: «نمی‌توان گفت که در هیچ دستگاهی از فردا هیچ‌کس را عوض نمی‌کنیم؛ چرا که این جریانی مستمر است و اگر عمر مدیریت مدیران 4چهار سال باشد، به این معنا است که هر‌ سال 25‌درصد از مدیران باید تغییر کنند.» نجفي معتقد است كه بعضی از مدیران آقای قالیباف مدیران خوبی بودند و از نظر خط سیاسی نیز الزاما طرفدار آقای قالیباف نبودند. یکی از اولویت‌های من برای انتخاب نیرو این است که از بدنه شهرداری باشند؛ چه اصلاح‌طلب و چه غیراصلاح‌طلب که فکر می‌کنم این روش درستی است: «بزرگترین گلایه کارکنان شهرداری در دوران مدیریت قبلی این بود که اکثریت قریب به اتفاق مدیران رده‌بالای شهرداری از بیرون شهرداری منصوب می‌شدند؛ بنابراین به نظر من ایرادی ندارد کسی که در زمان آقای قالیباف در سمت پایین‌تری بوده، اما عملکرد مثبتی داشته، حالا ارتقا پیدا کند.»
بدهي‌ها را نمي‌توان در كوتاه‌مدت كنترل كرد
تصميم براي تعيين تكليف بدهي‌هاي شهرداري تهران يكي ديگر از مواردي بود كه محمد‌علي نجفي، شهردار تهران در حاشيه اين نشست به آن اشاره كرد: «ما روی این موضوع بحث داریم؛ هم روی مدیریت بدهی‌ها و هم روی مدیریت منابع و هم مدیریت هزینه بحث داریم که این مسائل باید مورد توجه قرار بگیرد، اما حجم بدهی‌ها حجمی نیست که بتوان در کوتاه‌مدت آنها را کنترل کرد و حداقل بدهی‌ها در شهرداری تهران سی‌هزار‌میلیارد تومان است. یکی از اولویت‌های مهم در شهرداری تهران در حال ‌حاضر بحث حمل‌ونقل و ترافیک است.» او به جلسات خود با وزیر اقتصاد و محمدباقر نوبخت هم اشاره كرد: «در هر دو جلسه تصمیم‌گیری شد که کمیته مشترکی ایجاد شود تا ارقام به ‌طور دقیق اعلام شود و ارقامی که مورد تأیید طرفین است، استخراج شود .»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/114916/خطوط-ناايمن-مترو-را-تعطيل-مي‌كنيم