حمایت چین از قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی
 
وزارت خارجه چین: همه طرف‌ها قطعنامه سازمان ملل در مورد مسأله شبه‌جزیره را اجرا کنند
 

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: همه طرف‌ها باید به ‌طور کامل و فراگیر، قطعنامه شماره 2375 شورای امنیت سازمان ملل را در مورد کره‌شمالی و رفع مشکل شبه‌جزیره اجرا کنند.
«گنگ شوانگ» دیروز در جمع خبرنگاران در پکن افزود: چین با در پیش‌گرفتن تدابیر لازم از سوی شورای امنیت سازمان ملل موافق است و همه طرف‌ها باید به ‌طور کامل و فراگیر مقررات مربوط به قطعنامه شماره 2375 شورای امنیت سازمان ملل را به اجرا برسانند. شورای امنیت سازمان ملل روز گذشته 11سپتامبر در مورد مسأله هسته‌ای کره‌شمالی به اتفاق آرا، قطعنامه شماره 2375 را به تصویب رساند.
بسیاری از اعضای شورای امنیت در سخنرانی خود تأکید کردند که باید برای حل‌وفصل مسأله شبه‌جزیره کره از طریق سیاسی و دیپلماتیک اقدام کرد. گنگ شوانگ اظهار داشت: چین با توجه به اظهارات طرف‌های مربوط، همواره به حل‌وفصل مسأله هسته‌ای شبه‌جزیره کره از راه صلح‌آمیز و مذاکره پایبند است.
او گفت: قطعنامه شماره 2375 شورای امنیت سازمان ملل ضمن در پیش‌گرفتن تدابیر بیشتر و دفاع از سیستم منع گسترش سلاح‌ها‎ی هسته‎ای در جهان، بار دیگر بر دفاع از صلح و ثبات شبه‌جزیره کره و آسیای شرقی و حل‌وفصل مسائل از راه صلح‌آمیز، دیپلماتیک و سیاسی تأکید کرده و از آغاز دوباره مذاکرات شش‎جانبه پشتیبانی می‎کند. سخنگوی وزارت خارجه چین تأکید کرد: در حال ‌حاضر، اوضاع شبه‌جزیره کره بسیار پیچیده، حساس و جدی است؛ طرف‌های مختلف باید خویشتنداری کنند و به حل‌وفصل مسأله هسته‌ای شبه‌جزیره کره از راه صلح‌آمیز و مذاکره پایبند باشند. او گفت: چین امیدوار است طرف‌های مربوط کوشش چین برای حل‌وفصل مسأله هسته‌ای کره‌شمالی را به رسمیت بشناسند و همراه با چین برای پیشبرد صلح و مذاکرات نقش مثبت ایفا کنند.
شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه (به وقت ایالات‌متحده) به اتفاق آرا قطعنامه 2375 را علیه کره‌شمالی تصویب کرد که بر اساس آن حدود 75‌درصد از واردات گاز و 55‌درصد از واردات بنزین به کره‌شمالی قطع می‌شود. علاوه بر این هیچ‌گونه منسوجاتی هم از کره‌شمالی صادر نخواهد شد که به تنهایی 800‌میلیون دلار به اقتصاد کره‌شمالی ضربه می‌زند. در شرایط کنونی حدود 90‌درصد از کل صادرات کره‌شمالی تحت این ممنوعیت‌ها قرار گرفته است. علاوه بر این موارد، از ادامه فعالیت آن دسته از کارگران کره‌شمالی که حاصل درآمد خود را به کشورشان می‌فرستند در سایر کشورها جلوگیری می‌شود.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/112385/حمایت-چین-از-قطعنامه-شورای-امنیت-علیه-کره-شمالی