تیم‌های ملی مختلف فوتبال از دریافت حق‌شان عاجز مانده‌اند
 
معضلی به نام «پاداش»!
 
کفاشیان: وقتی پول نداریم، چه کنیم؟!
 

شهروند|  پاداش چیست؟ پاداش را معمولا رویدادی می‌دانند که بلافاصله بعد از رفتار اتفاق می‌افتد و سبب افزایش آن رفتار می‌شود. بنابراین پاداش چیزی است که به دنبال رفتار و موفقیت به خصوصی می‌آید و سبب نیرومندی یا افزایش تعداد دفعات بروز آن رفتار با بالارفتن رفاه معنوی و مادی افراد می‌شود.
هدف از نوشتن این سوال و جواب ساده این است که مدیران فدراسیون فوتبال آن را مطالعه کنند! بدون ‌شک مطالعه دقیق و کارشناسی ماجرای «پاداش»، بزرگترین جنجال‌ها و بحران‌های پیش‌روی آنها را در فوتبال ایران حل خواهد کرد! فقط کافی است که آنها این حقیقت بسیار مهم را هیچ‌وقت فراموش نکنند: «پاداش‌ موفقیت‌ها باید به موقع پرداخت شود».
این روزها بحث بر سر پاداش در فوتبال ایران داغ‌داغ است. همه به نگرفتن پاداش انتقاد دارند و بی‌توجهی مدیران فوتبال ایران به این موضوع،‌ باعث پایین آمدن روحیه و سلب اعتماد فوتبالی‌ها از مدیریت شده‌ است. در این گزارش، با علم به تعریف و جایگاه پاداش که در همه جای دنیا به خوبی جا افتاده و به آن توجه می‌‌کنند،‌ بحران‌هایی که به خاطر بی‌توجهی مدیران به مبحث پاداش به وجود آمده است را بررسی می‌کنیم.
یک‌سال بی‌توجهی به فوتسالی‌ها
تیم ملی فوتبال ایران مهرماه ‌سال گذشته در شرایطی به مقام سومی جام چهانی فوتسال رسید که فدراسیون فوتبال بدترین تداکرات و امکانات را برای ملی‌پوشان درنظر گرفته بود. از نداشتن آشپز و لباس‌های پاره و برچسب‌خورده و دوخته‌شده تا پرداخت‌نشدن پاداش‌های نقدی! در چنین شرایطی بزرگترین افتخار تاریخ ورزش‌های تیمی کشور توسط ملی‌پوشان فوتسال رقم خورد و همه منتظر بودند که بهترین پاداش‌ها برای بازیکنان و اعضای کادر فنی در نظر گفته شود. در این مدت وزارت ورزش فقط یک پاداش نقدی در اختیار بازیکنان قرار داد که بخشی از آن به‌عنوان مالیات کسر شد! فدراسیون فوتبال اما هنوز پاداش نقدی مسابقات جام‌جهانی و افتخار سومی جهان را به بازیکنان پرداخت نکرده است و فوتسالیست‌ها به بدترین شکل ممکن از فدراسیون انتقاد کرده‌‌اند. البته بعد از گذشت یک‌سال اخیرا مهدی تاج تیم‌ملی را به ضیافت شام در برج میلاد دعوت کرد و وعده پرداخت پاداش 10 تا 15‌میلیون تومانی به آنها داد! دقت کنید! یک‌سال بعد از کسب افتخار تازه وعده پرداخت پاداش داده شده است.
صعود به جام‌جهانی و اعتراض کی‌روش
کارلوس کی‌روش و بازیکنان تیم‌ملی فوتبال ایران هم بعد از تساوی مقابل کره‌جنوبی بیانیه‌ای تند و مشترک در اعتراض به پرداخت‌نشدن پاداش‌ها و عدم ‌حمایت‌های کافی از تیم‌ملی در مسیر سخت صعود به جام‌جهانی انتقادهایی را مطرح کردند که با عصبانیت مدیران فدراسیون فوتبال همراه شد. البته مهدی تاج در مصاحبه‌ای اعلام کرد؛ مجموعه تحت مدیریت او پاداش بازیکنان را تا قبل از بازی با کره به صورت کامل تسویه کرده است. منتهی بحث اصلی بر سر پاداش بزرگ صعود به جام‌جهانی بود که هنوز با کی‌روش و شاگردانش پرداخت نشده است. ماجرایی که باعث شد آنها به تیم‌ملی لقب یتیم بدهند! البته کارلوس کی‌روش در سال‌های اخیر بارها و بارها نسبت به پرداخت‌نشدن پاداش شاگردانش به فدراسیون در مقاطع دیگر هم اعتراض‌های تندی داشته که باعث به وجود آمدن بحران‌های بزرگ در فوتبال ایران هم شده است. با این وجود مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال اخیرا اعلام کرده پاداش صعود به جام‌جهانی هم به ‌زودی در مراسمی رسمی به بازیکنان و مربیان پرداخت خواهد شد.
گلایه فوتبال ساحلی،
‌ نوجوانان، جوانان و زنان
مدیران فدراسیون فوتبال طبق اخبار منتظرشده در رسانه‌ها هنوز پاداش سومی تیم‌ملی فوتبال ساحلی در مسابقات جام‌جهانی را هم پرداخت نکرده‌‌اند. پاداش‌های تیم‌های ملی نوجوانان و جوانان هم البته آنطور که باب میل بازیکنان و مربیان است، پرداخت نشده و آنها هم خواهان حمایت بیشتری از فدراسیون فوتبال و مسئولان هستند. نکته قابل تأمل اینجاست که رقم پاداش این‌ تیم‌ها هم از تیم‌ملی بزرگسالان خیلی پایین‌تر است و با این وجود، هیچ‌وقت پاداش آنها هم به صورت منظم و به‌موقع پرداخت نشده است اما مربیان و بازیکنان این تیم‌ها- حتی تیم‌های ملی بانوان- معمولا در تمام این سال‌ها جرأت اعتراض‌کردن به فدراسیون فوتبال مثل کی‌روش و شاگردانش نداشته‌اند.
به قهرمان لیگ‌ها هم پاداش نداده‌‌اند
از روزی که پرسپولیس به‌عنوان قهرمانی لیگ برتر و نفت تهران به‌عنوان قهرمانی جام حذفی رسید،‌ تا به امروز هیچ خبری مبنی بر پرداخت پاداش قهرمانی این تیم‌ها از سوی فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ در رسانه‌‌ها منتشر نشده است. طبق آیین‌نامه طبیعتا به تیم‌های قهرمان هر لیگ از سوی فدراسیون پاداش داده می‌شود اما کسی نمی‌داند که رقم این پاداش چقدر است و اصلا پاداش نقدی قهرمانی لیگ برتر به‌طور مثال به باشگاه پرسپولیس پرداخت شده است یا خیر! مسأله قابل ذکر این است که همین باشگاه پرسپولیس نه‌تنها نتوانسته پاداش نقدی قهرمانی خود را بگیرد، بلکه پول کامل تبلیغات محیطی، بلیت‌فروشی و حق پخش تلویزیونی را دریافت نمی‌کند و طبق ادعای مدیران سازمان لیگ چیزی حدود 4‌میلیارد تومان به این مجموعه بدهکار هم هست.
فاجعه جشن برترین‌های فوتسال
‌تازه‌ترین فاجعه هم که مربوط به برگزاری مرسام جشن برترین‌های فوتسال بود. جایی که مدیران سازمان لیگ فوتسال به نفرات برگزیده در هر بخش فقط یک سکه بهار آزادی پاداش دادند که با انتقاد شدید رسانه‌ها و اهالی فوتسال همراه بود. علی کفاشیان سرپرست کمیته فوتسال درباره این ماجرا گفته است: «باید چکار کنیم؟ بیش از این نداشتیم که پاداش بدهیم. اصلا مگر برای فوتبال به نفرات برتر چند سکه دادند؟» مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال هم درباره این مراسم درمصاحبه‌ای تأکید کرد: «قبول دارم مراسم تجلیل از برترین‌های فوتسال که نخستین‌بار سازمان لیگ آن را برگزار می‌کرد، نواقصی داشت و باید سعی کنیم در سال‌های آینده مراسم تجلیل را بهتر برگزار کنیم».


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/112347/معضلی-به-نام-«پاداش»!