نیره خادمی| شهردار تهران میگويد شهر تهران باید هشت خط مترو میداشت که درحال حاضر هر هشت خط ساخته شده است اما رئيس شوراي شهر تهران اين حرف را قبول ندارد: «بيخود نام ادامه خط يك را هشت گذاشتهاند، شهر تهران تنها هفت خط دارد.»
محمدباقر قاليباف، شهردار تهران در مناظره انتخاباتي ارديبهشتماه وقتي همراه با كانديداهاي اصلاحطلب رياستجمهوري پشت دوربين رسانه ملي قرار گرفت، گفت كه شهرداري تهران در 12سال گذشته هشت خط مترو در تهران ساخته است. بعد از آن، او و بعضی معاونانش به ويژه معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران هم این موضوع را تكرار کردند و ديروز هم يكبار ديگر درباره آن حرف زده شد. محمدباقر قاليباف كه از چند روز قبل شايعه استعفايش در محافل خبري پيچيده بود، يك برنامه بازديد از خط 6 مترو تهران برگزار كرد و در همان جا باز هم پاسخ منتقدان خود را داد؛ منتقداني كه میگويند شهرداري فقط پل و بزرگراه ساخته است. شهردار تهران در پاسخ به اين حرفها گفته است: «شهر تهران باید هشت خط مترو میداشت که درحال حاضر هر هشت خط ساخته شده اما زمانی که ما وارد شهرداری شدیم، تهران تنها ۷۰ کیلومتر مترو داشت که در این دوره به ۳۰۰ کیلومتر رسیده است.» او كه در يكي، دو ماه گذشته چندين پروژه شهري را «تمام» يا « ناتمام» به بهرهبرداري رسانده است، حالا هم از افتتاح خطي خبر میدهد كه ادامه خط يك تهران است اما از سوي مسئولان شهرداري خط هشت نام گرفته است. اين خط ادامه خط يك است كه از ايستگاه شاهد با طول 27 كيلومتر به فرودگاه امام(ره) میرسد. چند روز پیش محمد احمدی بافنده، مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران هم گفت که در روزهای آینده چند ایستگاه مترو ازجمله ایستگاه فرودگاه امامخمینی(ره) در خط هفت مترو تهران افتتاح میشود: «کارها در اینباره درحال حاضر آماده است و اندکی نیازمند اقدامات جزیی در خط است و با افتتاح این ایستگاه، خط هشت که حدفاصل فرودگاه تا شهرآفتاب است نیز تا حدی تکمیل میشود.»
به گفته احمدی بافنده: «با افتتاح خط هشت، جمعیتی که در شهرکهای اطراف تهران در مسیر جنوب واقع شدهاند و مشغول به کار هستند و همچنین ساکنان شهرستانهای اسلامشهر، واوان، رباطکریم، نسیمشهر و حتی دانشجویان دانشگاه پرند میتوانند از این خط استفاده کنند.»
اواسط تيرماه كه معاون حملونقل و ترافيك شهرداري تهران در صحن شورا گزارش وضعيت خطوط مترو تهران را اعلام كرد، محسن سرخو، رئيس كميته حملونقل شورا برخي از ادعاها را رد كرد و گفت كه نامگذاری خط هشت اشتباه است: «براساس برنامه پنجساله این خط هشت نیست و توسعه خط یک است که ادامه آن به شهر پرند میرود و خط هشت خط دیگری است.»
اما از طرف ديگر مهدي چمران، رئيس شوراي شهر تهران در گفتوگو با «شهروند» به حرفهاي شهردار تهران واكنش نشان داد. او در حاشيه نشست خبري خود گفت كه بيخود نام اين خط را خط هشت گذاشتند و البته آن خط اشرفي اصفهاني هم خط هشت مترو تهران نيست: «ما با خط مترو كرج براي تهران تنها هفت خط مترو داشتيم. اصلا اين خط درونشهري نيست كه جزو خطوط تهران باشد. اين خط برونشهري است، از روي زمين میگذرد و تونل هم ندارد.» چمران میگويد كه اين خط از تعهدات دولت است و تابهحال هم 200 ميليارد تومان براي آن هزينه به شهرداري پرداخت شده است.
ابوالفضل قناعتي، عضو كميسيون حمل و نقل شوراي شهر تهران هم درباره حرفهاي محمدباقر قاليباف به «شهروند» میگويد كه اگر آقاي قاليباف گفته كه خطي كه به سمت فرودگاه امام(ره) میرود خط هشت است، اين گفته درست نيست چون خط هشت، خط فرودگاه امام(ره) نيست: «در زمان آقاي احمدينژاد ادامه خط يك كه خطي برونشهري است از سوي دولت به شهرداري سپرده شد كه بايد با تأمين بودجه 400 ميليارد توماني تكميل شود.» او میگويد كه خط هشت مترو تهران در شورايعالي ترافيك تصويب شده كه در طرح جامع هم ديده شده است اما هنوز بررسيهاي آن تمام نشده است.
خط هشت و 9 تهران، دو خطي است كه به منظور احداث منوريل از سال 87 به بعد از سوي شورايعالي ترافيك متوقف مانده است. جالب اينكه خرداد سال قبل هم جعفر تشکری هاشمی، معاون حملونقل و ترافیک به نياز تهران به دو خط ديگر اشاره كرد: «خطوط مترو فعلی برای تهران کافی نیست و علاوه بر خطوط پیشبینی شده فعلی به دو خط مترو دیگر در شهر تهران نیازمندیم که در بازنگری طرح جامع ترافیک پیشبینی شده است.» او درباره نیاز شهر تهران به خطوط مترو تکمیلی توضيح داد: «در اوایل دهه ۸۰ توسط توسط مشاوران خارجی و داخلی هشت خط مترو درونشهری و ۴ خط حومهای برای تهران پیشبینی و طراحی شد که سند بالادستی طراحی مترو تلقی میشود. درحال حاضر هفت خط از این خطوط پیشبینی شده درحال تکمیل شدن است و به جز خط هشت بقیه خطوط اجرایی یا در مراحل تکمیل شدن قرار دارد.» تشكري هاشمي در حرفهاي خود به تكميل خطوط حومهاي كه حالا از طرف آقاي شهردار با عنوان خط هشت مطرح است هم اشاره كرد: «خط تهران و کرج درحال حاضر تکمیل شده و با تکمیل ایستگاه فرودگاه امامخمینی(ره) خط پرند تکمیل میشود.»
شوراي ناتمام
ديروز اعضاي شوراي شهر تهران با شوك پايان شوراي پنجم مواجه شدند و مهدي چمران كه در اعلام پايان كار شورا عجله داشت گفت كه شوراي شهر جلسه رسمي و مصوبه ديگري نخواهد داشت. حالا البته بعضي از اعضاي شورا مثل حبيب كاشاني يا عليرضا دبير درحال تخليه دفتر كار خود در شورا هستند اما از گوشه وكنار خبر میرسد تا زماني كه مصوبه شوراي نگهبان از سوي دولت ابلاغ نشود، مصوبه رسميت ندارد و احتمالا شوراي شهر تا 24 مردادماه جلسه خواهد داشت. رئيس شوراي شهر ديروز اما در حاشيه نشست خبري خود در اينباره به «شهروند» توضيح داد كه چون متن مصوبه را نديده است، هنوز هم نميداند كه آيا شورا میتواند مصوبه داشته باشد يا نه؟ البته طبق متن مصوبه قبلي پس از تصويب قانون توسط شوراي نگهبان جلسات شوراي شهر تمام است و مصوبه هم نميتواند داشته باشد: «با وجود اين، يكشنبه و سهشنبه جلسه داريم و احتمالا طرحهاي عقبمانده را به بررسي میگذاريم.»