دادسرای جرایم جنایی تهران وجود موارد مشکوک تب کریمه کنگو در تهران را تأیید می‌کند، وزارت بهداشت تکذیب
 
تب کریمه در تهران، در تب گمانه‌زنی‌ها
 
بازپرس شعبه سوم دادسرای جرایم جنایی در گفت‌وگو با «شهروند»: یکی از بیمارستان‌های تهران مرگ بیمار بر اثر ابتلا به تب کریمه کنگو را تأیید کرده است رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت: جز سه مورد فوتی قبلی، هیچ مورد فوتی دیگری بر اثر تب کریمه کنگو گزارش نشده است
 

زهرا جعفرزاده| بازپرس شعبه سوم دادسرای جرایم جنایی تهران بر وجود دو مورد مرگ مشکوک در اثر تب کریمه کنگو در تهران تأکید می‌کند و وزارت بهداشت آن را تکذیب. دیروز صبح بود که سجاد منافی آذر، بازپرس شعبه سوم دادسرای جرایم جنایی تهران در گفت‌و‌گو با «شهروند» خبر از مرگ دو نفر در دو بیمارستان تهران داد: «به ما اطلاع دادند دو نفر یکی در بیمارستان بهارلو و دیگری در بیمارستان بقیه‌الله جانشان را از دست داده‌اند. بر اساس اعلام بیمارستان بهارلو، بیمار 36 ساله، در اثر ابتلا به تب کریمه کنگو جانش را از دست داده اما مرگ در اثر این بیماری در بیمارستان بقیه‌الله که مربوط به مردی 53 ساله است، هنوز تأیید نشده است.» به گفته او، قرار است پزشکی قانونی نتیجه قطعی مرگ این دو نفر را اعلام کند: «این دو نفر روز چهارشنبه جانشان را از دست داده‌اند با این حال ما جزییات زیادی از نحوه مرگ این دو نفر را در دست نداریم.» او ادامه داد: «در صورتی که مرگ بر اثر تب کریمه کنگو از سوی پزشکی قانونی تأیید شود، جسد این دو نفر باید به صورت ویژه دفن شود.» به گفته منافی آذر این دو جسد در حال حاضر در بخش ایزوله بهشت زهرا نگهداری می‌شوند: «تا زمانی که علت مرگ به صورت قطعی اعلام نشود، اجازه دفن داده نمی‌شود.» حالا بر اساس اعلام بازپرس شعبه سوم دادسرای جرایم جنایی تهران، با تأیید یک مورد مرگ در اثر ابتلا به تب کریمه کنگو در بیمارستان بهارلو، آنها در انتظار نتیجه آزمایش علت مرگ بیمار فوت‌شده بیمارستان بقیه‌الله هستند.
وزارت بهداشت: تعداد فوتی‌ها همان سه نفر قبلی است، گزارش مرگ جدیدی نداریم
دو هفته پیش بود که مورد مشکوک دیگری از مرگ در اثر ابتلا به تب کریمه کنگو به دادسرای جرایم جنایی تهران گزارش شد. مورد مربوط به مردی بود که تنها دو ساعت در بیمارستان لقمان تهران بستری شده و جانش را از دست داده بود. خبر را مدیر روستا، بازپرس شعبه ششم دادسرای جنایی تهران به «شهروند» داده بود و از اطمینان بیمارستان لقمان درباره ابتلای این مرد به تب کریمه کنگو خبر داد. با این حال انستیتو پاستور جواب آزمایش را منفی اعلام کرد و بدین ترتیب ابتلای او به این بیماری منتفی شد. هر چند شنیده‌ها حکایت از تأیید ابتلای این بیمار به تب کریمه کنگو و دفن او در شرایط ویژه دارد، با این حال همان موقع محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفت‌وگو با «شهروند» هر گونه ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در تهران را رد کرده و گفته بود که هیچ موردی از این بیماری در تهران مشاهده نشده و مرگ‌ها همان سه مورد قبلی است. حالا هم با اعلام دو مورد مشکوک که یکی از آنها هم تأیید شده، همین مسئول در وزارت بهداشت بدون این‌که گفت‌وگوی مستقیمی با «شهروند» داشته باشد، خبر را تکذیب کرد: «ما هیچ موردی از فوت در کشور نداشتیم، تعداد مرگ در اثر بیماری تب کریمه کنگو همان سه نفری است که قبلا اعلام شده. اعلام موارد جدید درست نیست.» او این را هم اضافه کرد: «تنها از طریق آزمایش است که ابتلای افراد به این بیماری تأیید یا رد می‌شود و نتیجه آزمایش این دو نفر هم منفی بوده است. ما در تهران هیچ موردی از ابتلا و مرگ نداشتیم.» دیروز همچنین در کنار دو مورد مشکوک در تهران، چهار مورد مشکوک مبتلا به این بیماری در الیگودرز هم اعلام شد. خبر را احسان جهانیان، فرماندار الیگودرز اعلام کرد و گفت: «در انتظار جواب آزمایش افراد مشکوک به این بیماری هستیم.» به گفته او، دو نفر از این افراد در بیمارستان تحت مراقبت ویژه هستند: «تأخیر در حضور افراد مشکوک به این بیماری در بیمارستان خطرناک است و باید به محض مشاهده علایم به پزشک مراجعه کرد.» حالا در واکنش به این خبر، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت هم تأکید کرد: «ابتلای هیچ‌کدام از این افراد تأیید نشد.»
تلاش «شهروند» برای ارتباط با مسئولان بیمارستان بهارلو برای اطلاع از ماجرای مرگ در اثر ابتلا به تب کریمه کنگو به نتیجه نرسید. مسئولان بیمارستان تنها در صورت مراجعه حضوری، حاضر به پاسخگویی هستند در مقابل اما مسئول دفتر رئیس بیمارستان بقیه‌الله با همان تماس تلفنی «شهروند»، از منفی‌بودن نتیجه آزمایش بیماری فوت‌شده در این بیمارستان خبر داد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/103487/تب-کریمه-در-تهران،-در-تب-گمانه‌زنی‌ها