محسنی اژه ای در نشست خبری:
 
قوه قضائیه معتقد است امروز همه باید به دولت کمک کنند
 

 

شهروند| سخنگوی قوه قضائیه روز گذشته با اشاره به سالگرد رحلت امام خمینی (ره) و گرامیداشت فرارسیدن 15 خرداد، اظهار کرد: برای روح بلند حضرت امام خمینی (ره) و شهدای 15 خرداد 1342 علو درجات را از خداوند مسئلت دارم. در خصوص مساله انتخابات بحمدالله در فرصت قانونی و مقرر شورای نگهبان صحت انتخابات را تایید کرد و از طریق وزارت کشور اعلام شد که از این بابت خدا را شاکر هستیم.
غلامحسین محسنی اژه ای ضمن تشکر از دست اندر کاران انتخابات در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه اخیراً توضیحات شما درباره دختر وزیر آموزش و پرورش و موضع آقای لاریجانی در مورد حصر با واکنش منفی دولت مواجه شده و دولت هم قوه قضائیه را به خویشتنداری دعوت کرده، آیا قوه قضائیه در رسانه‌ای کردن مسائل دولت شتاب می‌کند و یا بخشی از مذاکرات میان دو قوه را از طریق رسانه‌ها مطرح می‌کند؟ گفت: چه کسی قوه قضائیه را به خویشتنداری دعوت کرده؟ قوه قضائیه خیلی خویشتنداری هم کرده است. بنده اعتقاد دارم و قوه قضائیه هم اعتقادش این است که ما امروز همه باید به دولت کمک کنیم تا مشکلات مردم را مرتفع کند. ما باید کمک کنیم تا شعار سال محقق شود. اگر همه کمک نکنند دولت نمی‌تواند کارش را انجام دهد، قوه قضائیه صددرصد کمک کرده و بعد از این هم کمک می‌کند که دولت در جهت گره‌گشایی از معیشت مردم تلاش کند. محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائیه روز گذشته در نشست خبری درپاسخ به سوال روزنامه شهروند مبنی بر اینکه چرا در روز 24 اردیبهشت ماه در مصاحبه ای به موضوع انتخابات ریاست جمهوری ورود کرده و از جمله گفته است: اگر جمله «دولت قبل» را از برخی آقایان امروزی بگیرند چیز دیگری برای گفتن ندارند، و اینکه چرا سخنگوی قوه قضائیه باید در اوج رقابت‎های انتخاباتی چنین ورودی به موضوع انتخابات داشته باشد و عملا اظهارات یکی از نامزدها را مورد تاکید قرار بدهد ضمن اینکه مطرح کردن چنین مواردی می تواند استقلال قوا از جناح های سیاسی را زیر سوال ببرد گفت: چه ربطی به استقلال قوا دارد، من یک وقتی گفتم این ساعت نود ثانیه جلو و یا عقب است و شاید کار دولت قبل باشد، من آن زمان نگفتم بلکه قبل تر و بعدتر هم آن را گفتم و  ربطی به استقلال قوه ندارد.  حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست خبری با اشاره به موضوع تخلفات و جرایم انتخاباتی اظهار کرد: مستندات این گزارش‌ها باید دیده شود. شکایت‌ها مطرح می‌شود و باید دید و بررسی کرد. برخی از این عناوین اتهامی را نام می برم. کسانی بودند که مخل نظم و مخل مسائل امنیتی بودند که این موارد از مسائلی است که مدعی ‌العموم به آن وارد می‌شود. موارد دیگری بوده که افراد حق تبلیغات له یا علیه را نداشته‌اند و یا مورد دیگر که برخی افراد تصرف غیرمجاز در امکانات دولتی داشته‌اند و یا عده‌ای در جهت ضربه زدن به رای مردم اقدام کردند.
او همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه با توجه به اظهارات یکی از نامزدهای ریاست‌جمهوری در مورد مهندسی آرا چه تفاوتی میان این واژه و طرح آن در سال 88 وجود دارد و آیا قوه قضائیه به اینگونه اظهارات رسیدگی می‌کند؟‌ گفت: اگر منظور از مهندسی آرا، تقلب باشد نه در آن زمان و نه در این زمان این موضوع ثابت نشده است. شورای نگهبان عنوان کرد تخلف تاثیرگذاری وجود نداشته است، البته ممکن است یکی با شناسنامه‌ای دو بار رای داده باشد یا حتی در صندوق تخلفی صورت گرفته باشد. همچنین در دوره‌های انتخاباتی سابقه ابطال صندوق داشتیم، اما هیچ کدام از این موارد در سرنوشت انتخابات تاثیر نداشته است. این دفعه ممکن است کسانی اعتراض داشته باشند اما تفاوت‌شان با افراد سال 88 این است که پس از تایید شورای نگهبان گفتند سمعا وطاعتا نتیجه انتخابات را تمکین کردند. محسنی اژه‌ای در نشست خبری در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه با توجه به هشدار رییس قوه قضائیه در مورد ورود برخی به موضوع حصر که واکنش نوبخت را به همراه داشت، نهایتا مرجع نهایی در پاسخگویی به حصر چه کسی است؟ گفت: تا زمانی که رای شورای عالی امنیت ملی باقی است کسی نمی‌تواند ورود داشته باشد. کسی هم نمی‌تواند با اقدامات پوپولیستی اقدامی انجام دهد. به آقای نوبخت می‌گوییم به آقایان توصیه کند که مطالب را در جای خود مطرح کنند. اگر شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفت وظیفه قوه قضائیه اجرای آن است، اما کماکان قوه قضائیه از شورای عالی امنیت ملی پیروی می‌کند.
او گفت: لازم به ذکر است مدت‌ها پس از فتنه 88 یعنی حدودا در بهمن ماه سال 89 حصر انجام شد. اینگونه نبود که شورای عالی امنیت ملی بلافاصله پس از انتخابات تصمیم به حصر بگیرد، بلکه شورا و دستگاه‌های ذیربط بعد از اینکه تمام تلاش خود را کردند و این افراد دیکتاتورانه عمل کردند و مردم را به خیابان کشاندند، تصمیم به حصر گرفت. اگر شورا تصمیم نگرفته بود قطعا قوه قضائیه وارد می‌شد. در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه 24 اردیبهشت عنوان کردید برخی گفته‌اند اگر فلانی را احضار کنند اعلام جنگ است شما هم گفتید ما تسلیم نشدیم و او را احضار کردیم، آخرین وضعیت پرونده وی چه است؟ گفت: تحقیقات ادامه دارد، ولی نتیجه حاصل نشده است. سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه رئیس دستگاه قضا اخیراً گفته در خصوص بازداشت یا آزادی افراد دخالت نشود نظر شما چیست؟ توضیح داد: آنچه که ما می‌گوییم سخن روشنی است. می‌گوییم هر کسی مسئولیتی دارد و باید در آن حیطه انجام وظیفه کند. ما می‌گوییم درخواست باشد این مشکلی ندارد ولی دخالت نکنند. برای مثال دولت در کار قوه قضائیه دخالت نکند یا قوه‌ای در کار قوه دیگر دخالت نکند. وظایف قوا در قانون پیش‌بینی شده و اگر همه در چارچوب عمل کنیم به نفع همه است. اگر کسی خواسته‌ای دارد از مجرای قانونی آن وارد شود که برای همه راحت‌تر است، اگر تقاضایی داریم مشکلی ندارد می‌توانیم آن را مطرح کنیم.
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه در مناظره‌های انتخاباتی برخی نامزدها اعلام کردند در خصوص تخلفاتی که انجام شده به دستگاه قضا مراجعه می‌کنند آیا مواردی از سوی این نامزدها ارسال شده یا خیر؟ گفت: بله از خود نامزدها هم مطالبی رسیده، برخی جنبه عمومی دارد ولی برخی جنبه خصوصی دارد که لازمه‌اش شکایت خصوصی است.
محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سئوال خبرنگاری که مدعی شد شنیده شده مسئول دفتر یا یکی از مرتبطین آقای آشنا به اتهام جاسوسی توسط وزارت اطلاعات دستگیر شده، آیا این بازداشت را تایید می کنید و اینکه متهم در اختیار قوه قضائیه قرار گرفته است؟ گفت: فردی دستگیر شده، در خصوص ارتباط محل کار آن آقا و اینکه چه ارتباطی داشته و نداشته، یک زمانی یک فردی ممکن است در یک دستگاه باشد، دستگیر شود و هیچ ارتباطی با فرد کناری، بالایی و زیر دست خود نداشته باشد، بله فردی توسط وزارت اطلاعات دستگیر شده، در حال تحقیقات ابتدایی است و از بیان جزییات معذورم. سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه پرونده فرد دستگیر شده مرتبط با تیم مذاکرات هسته‌ای به کجا رسید، آیا این پرونده منتهی به صدور حکم شده است؟ گفت: در دادگاه بدوی حکم صادر شده است، اجمالا حبس در آن هست، ولی قابل اعتراض است و بعد از ابلاغ و تجدیدنظر خواهی، اگر حکم تایید شد، جزییات را اعلام می‌کنم.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/102290/قوه-قضائیه-معتقد-است-امروز-همه-باید-به-دولت-کمک-کنند