شماره ۱۶۹۱ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۲ ارديبهشت
صفحه را ببند
خرس سیما و عسل کنکور
رئیس مجلس برای پایان برنامه‌های کنکوری به صدا و سیما نامه نوشت، اما دل کندن از این درآمد سرشار به راحتی شدنی است؟

ماجرای برگزاری کنکور، موسسات کنکور و تبلیغات آنها همچنان بحث‌برانگیز است و هنوز هم وزیر آموزش و پرورش از برچیده‌شدن آن می‌گوید و هم مجلس اما عزمی در صداوسیما برای کم‌شدن تبلیغ این موسسات و برنامه‌های کنکوری دیده نمی‌شود، روز گذشته میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از نامه رئیس مجلس به صداوسیما درباره کنکور خبر داده و گفته: «صداوسیما باید با تبعیت از فرمایش رهبری برنامه‌هایش با محوریت تبلیغات کنکور را بلافاصله متوقف کند، دغدغه‌ای که رئیس مجلس هم آن را به صداوسیما منتقل کرده است.» او همچنین گفته: «اخیرا جلسه‌ای با حضور رئیس مجلس، هیأت‌رئیسه کمیسیون آموزش، سازمان سنجش و وزارت علوم برای حل مسأله کنکور برگزار شد و درنهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که مرکز پژوهش‌های مجلس هرچه سریع‌تر در عرض یک‌ماه طرحی آماده کند که نتیجه آن تغییر کنکور باشد. این طرح باید در ‌سال ۹۹ به مرحله عملیاتی برسد، به همین دلیل باید مراحل قانونی آن در ‌سال ۹۸ در مجلس و دولت تمام شود. طبق این طرح، باید در روندی سازمان سنجش برای متقاضیان مقاطع تحصیلی ارشد و دکتری رزومه تحصیلی براساس نتایج آموزشی و سنجشی غیرتستی و سوابق تحصیلی آنها تهیه کنند و دانشگاه‌ها هم براساس آن رزومه دانشجویان را پذیرش کنند. این کار با اولویت برای ارشد و دکتری انجام می‌شود و بعد وارد مرحله کنکور سراسری می‌شویم.»
اما ماجرای برنامه‌های کنکوری صداوسیما چیز دیگری است. برنامه‌هایی که گویا به راحتی نمی‌توان آنها را از دست داد. آبان‌ماه ‌سال گذشته خبرآنلاین در گزارشی به برنامه‌های صداوسیما در مورد کنکور پرداخت. گزارشی که در آن به 13 برنامه کنکوری در شبکه‌های دو، سه، چهار، پنج، آموزش و رادیو جوان اشاره شد. برنامه‌هایی که درآمدهای بسیار بالایی برای صداوسیما به همراه دارند. طبق تعرفه‌های مشخص‌شده صداوسیما برای برنامه‌های تبلیغاتی کنکور، جمع کل ۱۳ برنامه در یک‌ساعت، دو‌میلیارد و ۲۸۹‌میلیون و ۶۰۰‌هزار تومان و جمع کل ۱۳ برنامه در یک‌ماه، ۵۷۶‌میلیارد و ۹۷۲‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان است. این درحالی است که تکرار این برنامه‌ها هم شامل تعرفه می‌شود و هزینه جداگانه‌ای برای آن محاسبه می‌شود. در واقع برنامه‌های آموزشی صداوسیما برای کنکور و مشاوره‌های کنکوری ماهانه به بیش از ۵۰۰‌میلیارد تومان می‌رسد که این درآمد کلان، جدا از آگهی‌های تبلیغاتی برای کنکور است. درآمدی که همچنان مانع از اعمال قدرت حداکثری برای عدم پخش این برنامه‌هاست.
راهی برای حذف قطعی؟
 اگر درحال حاضر به کنداکتور برنامه‌های سیما نگاه کنید، می‌بینید همچنان بسیاری از برنامه‌های کنکوری پای ثابت هستند. شبکه آموزش هر روز در ساعت 30/18 برنامه «کارنامه 20» و ساعت 30/19 برنامه «فرصت برابر» را پخش می‌کند. اما برنامه مسیر برتر که هر روز به جز جمعه‌ها از این شبکه پخش می‌شد و برنامه «زنگ هفت» مخصوص روزهای فرد بود، درحال حاضر در کنداکتور شبکه آموزش قرار ندارد.
برنامه «اوج یادگیری» که پیش از این هر روز از شبکه دو سیما پخش می‌شد، حالا روزهای فرد در کنداکتور این شبکه قرار دارد و برنامه‌های «گزینه دو» و «آینده موفق» هم درحال حاضر در کنداکتور این شبکه قرار ندارند. برنامه «مسیر موفقیت» که پیش از این در روزهای شنبه تا پنجشنبه از شبکه سه پخش میشد، هم در کنداکتور این شبکه قرار ندارد و برنامه «آینده موفق» شبکه 5 هم ازجمله حذفی‌هاست. اما شبکه 4 سیما همچنان برنامه «یادگیری آسان» و «گزینه 4» را در میان برنامه‌هایش حفظ کرده است و این برنامه هر روز به جز جمعه‌ها از این شبکه پخش می‌شود.
نگاه به جدول برنامه‌های صداوسیما نشان می‌دهد تعدادی از برنامه‌های کنکوری سیما دیگر در کنداکتور پخش قرار ندارند. هرچند هنوز مشخص نیست این کم‌شدن دایمی خواهد بود یا برنامه‌های ماه مبارک رمضان دلیل آن است. با این وجود می‌توان امیدوار بود با کم‌شدن برنامه‌های کنکور راهی برای حذف قطعی آن باز شود.


تعداد بازدید :  500